Blijdschap in de hemel

Ds. B.J. van Vreeswijk / 3 reacties

Vraag

Er staat in de Bijbel dat men in de hemel opspringt van vreugde wanneer een ziel zich bekeert tot God. (Ik weet alleen zo niet hoe precies en in welke context het staat.) Ik vraag mij alleen af: ziet men vanuit de hemel dan neer op de aarde?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je vraag leidt naar Lukas 15: 7 en 10. Het gaat daar over blijdschap in de hemel. In vers 7 in tegenstelling met de kilheid van de joodse geestelijkheid op aarde. Waar zij over struikelen en zich aan stoten roept in de hemel, bij God, blijdschap op. God is de Alwetende.

In vers 10 geldt dat Zijn dienaren daarin delen. Engelen zijn immers volmaakte dienaren van God die Zijn wil kennen. Tot troost, tot bescherming, tot straf worden zij gezonden naar deze aarde. God maakt het hun bekend. Waar kunnen vriendinnen zich over verblijden? Weet dan waarover de engelen zich verblijden.

In het algemeen is het goed om te beseffen dat de bijbel mensvormig spreekt over God en Zijn Rijk. Anders begrijpen wij het niet. Heeft God echt een hand, ging de verderfengel echt ieder huis in Egypte binnen en doodde hij letterlijk een eerstgeboren man in ieder huis zonder bloed aan de deurposten? Of ging de verdervende kracht van God op een bepaald moment door middel van een engel in Egypte rond?

Je vraag is met vele te vermenigvuldigen. Het verstand, de logica en de menselijke mogelijkheden schieten tekort. Voor het geloof is het waar omdat God het in Zijn Woord getuigt.

Ds. B. J. van Vreeswijk

Ds. B.J. van Vreeswijk

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Ds. van Vreeswijk is overleden op 01-03-2010
3 reacties
jodeloiti
Ik vind het een beetje een vaag antwoord.
Ik geloof dat God en engelen opspringen van vreugde als iemand zich bekeert.
God wil dat niemand verloren gaat (Matt 18:14, 2 Petr 3:9) maar dat iedereen behouden wordt. Daarom is Hij blij wanneer iemand zich tot Hem bekeerd.
Alphonsus
Inderdaad een weinig bevredigend antwoord.
eduard1
Ik zou als antwoord gewoon: 'ja' hebben gegeven.