Met kinderen spreken over bekering

drs. J. Hoekman / 3 reacties

Vraag

Als wij met onze kinderen (tussen 6-12 jaar) spreken over bekering/nieuw hart, zeggen zij nogal eens "ik weet niet of ik een nieuw hart heb". Hoe kun je hier het beste op reageren?

Antwoord

Lieve gezegende ouder(s),

Als eerste is er nogal een groot leeftijdsverschil tussen 6 en 12 jaar. Tegen een zoon of dochter van 6 jaar zou ik iets anders zeggen dan tegen die van 12 jaar. Verder maakt het natuurlijk ook enorm veel uit, of het kind tegen wie je iets zegt over een nieuw hart van nature wat neerslachtig is of nogal eens nadenkt/piekert over de dingen van het leven of tegen een spring in het veld!

Het beste is naar mijn mening om als eerste in ieder geval voor te leven wat de Heere Jezus in uw leven betekent en wat een relatie met Hem uitwerkt in mijn doen en laten.

Rekening houdend met het verstandelijke niveau van het kind, zou ik naarmate ze ouder worden de kinderen leren, dat het enorm belangrijk is dat zij zoekers zijn en dat zij als zoekers de middelen niet verwaarlozen die de Heere hen heeft gegeven. En dat de Heere belooft dat zoekers Hem zullen vinden! Populair gezegd: laat de Heere Zich maar bezig houden met ons hart en laten wij ons maar bezig houden met/gericht zijn op Hem. Want ten diepste is niet ons nieuwe hart, maar is Hem te mogen dienen het allerbelangrijkste in het leven. Dat Hij dan de eer zal krijgen die Hem toekomst en dan mogen wij verzekerd zijn dat deze Vader van onze Heere Jezus ons (in tegenstelling tot een mens) nooit in de kou zal laten staan.

Want het Koninkrijk van God is als die KOOPMAN die een parel zoekt. Laten we erop vertrouwen dat die Koopman ook onze parels heeft gekocht met Zijn dierbaar bloed!

Als de kinderen 6 of jonger zijn moet u niets anders doen, dan hen leren vertrouwen op die goede Herder, die ons als dat ene schaapje ongelofelijk belangrijk vindt en alles verlaat om ons tot de kudde toe te brengen. Geloofsvertrouwen is essentieel op jonge leeftijd en angst is naar mijn mening funest voor de rest van zijn of haar leven!

Ds. J. Hoekman,
Sebaldeburen

Lees meer artikelen over:

geloofsopvoedingopvoeding
3 reacties
Roozemond
Wat heerlijk dat er door ouders over gesproken wordt! Het is vaak zo anders!

Even iets delen...
Als juf spreek ik over bekering met de leerlingen.. Ik zal nooit dat meisje vergeten die ik vorig jaar in de klas had, ze was toen 11 jaar. Aan alles kon ik merken, voor we samen een gesprek hadden, dat ze de Heere kende. Tijdens het vertellen van de blijde boodschap 's morgens, straalden haar ogen. Dat is me zo bijgebleven, ze verstond het....

Ik vind het best spannend, want ik krijg over enkele weken kinderen in de klas van 6 tot 9 jaar, maar praten over bekering enz. kan nooit achterwege blijven!

Gods zegen!
Maartje
Een mooie, maar niet eenvoudig te beantwoorden vraag.

Spreek erover wat het inhoudt om een nieuw hart te hebben. Bijvoorbeeld: De Heere liefhebben, Hem niet kunnen missen, verdrietig zijn over onze zonden, graag over Hem horen vertellen, aan anderen van Hem vertellen, enz. Eigenlijk zijn dat de vruchten waaraan je de boom kunt herkennen.

Moedig de kinderen aan om het zelf aan de Heere te vragen, of Hij hen het Zelf wil zeggen.
Alphonsus
@ Maartje

Niet eenvoudig te beantwoorden????

Je geeft zelf al een heel goed antwoord!!!