Trouwlust

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Wanneer kan je nu zeggen dat je een echt goede relatie hebt en dat je de stap kan zetten om te trouwen? Ik sta voor die stap en vind het erg moeilijk. Misschien een antwoord van een deskundige? Wat is nu een goede relatie?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste trouwlustige,

Geen idee of je een jongen of een meisje bent... het enige dat je meedeelt is dat je wilt trouwen, maar je afvraagt of je er aan toe bent. Ik ga dus maar niet in op praktische zaken als voldoende financiële middelen om een huwelijk te beginnen en levensonderhoud te kunnen bekostigen. Een goede relatie heeft óók daarmee te maken, maar natuurlijk vooral met liefde. Liefde van een man en een vrouw (jongen en meisje) die van elkaar houden, met elkaar het leven willen delen. Over wat die liefde inhoudt zijn prachtige boeken geschreven. Ga zelf eens op zoek naar titels die bij je passen! Liefde is uit te drukken in verschillende vormen, die binnen een huwelijk allemaal hun plek krijgen: amor, caritas, agapè...  Vooruit, één boektitel geef ik je: “De vijf talen van de liefde”, door Gary Chapman.

Je kunt ook bijvoorbeeld in 1 Korinthe 13 lezen wat liefde behoort te zijn. Géven, aan de ander denken, de ander gelukkig willen maken door vooral eerlijk te zijn is belangrijker dan ontvángen. In een goede relatie is er balans, doordat beiden de ánder gelukkig willen maken op een eerlijke en liefde volle manier. Stel je jezelf en je partner eens voor als oude mensen, soms helpt dat om zicht te krijgen op het idee van een leven lang samen.

Mijn vader vond ook een criterium in de tijd dat ik wilde gaan trouwen, dat je “klaar moest zijn om een gezin te stichten.” Dat klinkt wellicht ouderwets -ik ben al vele jaren getrouwd!- maar is zeker het overdenken nog steeds waard!

Ik weet niet of je iets hebt aan dit antwoord. Misschien is het handiger als je nog eens schrijft en dan in ieder geval verwoordt wát je “erg moeilijk” vindt! Ook een ‘deskundige’ kan namelijk géén gedachten raden!

Hartelijke groeten,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

huwelijk