Afkeer na interesse

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Als ik een jongen heel leuk vind, en dan bijvoorbeeld iets leuks met hem ga doen en ik merk dat hij mij ook aardig vindt, verandert mijn interesse in hem in een soort afkeer van hem. Ik vind het dan vreselijk genant dat iemand mij misschien aardig vindt. Dan denk ik eigenlijk opeens: Wat wil jij eigenlijk van mij; ga weg. Dit vind ik erg vervelend. Voor hem maar ook voor mij, omdat ik weet dat ik het eigenlijk een hele leuke jongen vind. Heeft u enig idee hoe dit zou kunnen komen/hoe ik dit kan voorkomen of vermijden, of in ieder geval mee om kan gaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, je vraagt nogal wat van mij. Ik weet niet waarom jij zo dubbel reageert. Daar kunnen natuurlijk heel veel redenen achter schuil gaan. In het antwoord hiervoor (van het meisje dat schrijft dat ze best veel aandacht van jongens krijgt) som ik een aantal punten op die ook voor jou van belang kunnen zijn. Kijk kritisch naar jezelf: niet om jezelf áf te keuren, maar om te weten te komen wat je graag wilt. Maak gewoon lijstjes met positieve dingen, en ook met dingen die je níét wilt.

Bespreek het eventueel met je vriend. Vráág hem waarom hij jou aardig, leuk, lief vindt... soms heb je bevestiging nodig en is het heerlijk om te horen dat iemand van je is gaan houden omdat je een geweldige meid bent!

Succes ermee!

Hartelijke groeten,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

relaties
2 reacties
Alphonsus
Mogelijk heeft de vragenstelster nadat uit haar gemoed het leuk vinden van een jongen volgt en er een positieve reactie van zijn kant komt, er last van dat er dan een defensieve reactie op volgt.
Want wanneer je een jongen leuk vind en de ander reageert daarop dan is het het leuk vinden van die jongen niet meer zo vrijblijvend en kunnen daar consequenties aan vast zitten.

Wanneer je die consequenties niet durft te aanvaarden of er (nog) vreemd tegenover staat, treedt er een beschermingsmiddel in werking en dit laat je dan weerstand voelen.

Het houdt de ander dan nog (even) weg uit je binnenste cirkel, waarbinnen jij je veilig voelt.

Uiteindelijk zal er toch een moment moeten komen dat je een ander toelaat bij/in je eigen ik.
Mink
Heeft het te maken met het verleden, dat, als de jongen dichterbij komt, je akelige herinneringen krijgt?
Probeer daaraan dan eerst te gaan werken en geef dat aan, hoe moeilijk dat ook zijn kan. Als hij echt van je houdt wacht hij wel op je.