Ongelukkig door oude zonden

Ds. P.C. van Keulen / 3 reacties

Vraag

Ik ben nu bijna 28 jaar en heb me nog nooit echt langere tijd gelukkig gevoeld. Wel toen we een dochter kregen en toen we gingen trouwen, maar iets overschaduwt het steeds. Ik heb veel dingen gedaan in mijn jeugd die niet door de beugel konden voor een christelijk persoon. Ik heb daar nu wel spijt van. Maar bij alles wat er gebeurt denk ik: dat zal mijn straf wel zijn. Ik heb nog nooit een vast contract gekregen en heb al een aantal keren in de ww gezeten: zal mijn straf wel zijn. Zo heb ik nog een aantal persoonlijke dingen meegemaakt die ik hier niet ga vertellen. Ik voel me gewoon niet gelukkig hierdoor. Wat moet ik hier nu mee?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Geachte vragensteller,

Vanuit jouw vraag blijkt dat je niet gelukkig door dit leven gaat, zoals je zo graag zou willen. Dit was bij ogenblikken anders toen je trouwde en jouw dochtertje geboren werd. Hierbij schrijf je ook dat er best veel tegen zit in jouw leven en dat interpreteer je als straf. Zoals je het weergeeft komt het op mij over dat je de tegenslagen en het (daardoor?) ongelukkig zijn koppelt aan jouw zondige verleden.

Dat wat in het verleden geweest is kan nog heel goed in onze gedachte zijn en ons belasten. Zo was het ook bij David als hij zegt: Gedenk niet de zonden van mijn leven -waarbij hij met name denkt aan zijn jonge jaren- noch mijn overtredingen. Toen hij zijn leven overzag besefte hij door wat hij meemaakte dit verdiend te hebben vanwege zijn zonden.

Je schrijft hier ook bij: Zo heb ik nog een aantal persoonlijke dingen meegemaakt die ik hier niet ga vertellen. Zijn dat bepaalde gebeurtenissen door jezelf begaan of zijn dat zaken die jou zijn aangedaan in het verleden? Dat maakt best wel verschil. In ieder geval zeg je ook hiervan dat je je gewoon niet gelukkig voelt.

Wat moet je hiermee? Je zou het zo graag anders willen, maar hoe? Het is goed dat je met jouw probleem naar buiten bent getreden, want wat is dit een zware last in jouw leven en die mogelijk alleen maar zwaarder voor je wordt. Ik wil proberen om er wat nader op in te gaan en ik hoop dat het helpend voor je is.

Het koppelen van tegenslagen aan (bepaalde) zonden kan er zijn, alsook aan een zondig verleden. Het klinkt in jouw vraag als: wat ik gedaan heb en wat niet door de beugel kon roept om straffen en die krijg (verdien) ik ook. Dit kan jou zo overheersen dat je als het ware al op de volgende tegenslag gaat rekenen en dat als er opnieuw tegenslag is je denkt: zie je wel. Dit is een verkeerd beeld van God. Zeker, wij hebben door onze zonden de tijdelijke en de eeuwige straf verdiend, en zo kunnen we de gevolgen van de zonden, zelfs van bepaalde zonden, ondervinden; maar we belijden niet: we hebben tijdelijke en eeuwige straf verdiend en zo is het nu eenmaal, maar we belijden dit juist ook opdat wij met onze zonden onze toevlucht zouden nemen tot de Heere Jezus Christus, opdat we als een verloren, als een zondige zoon of dochter ons tot de Vader zouden wenden en bidden om genade; zo deed David ook in de boven genoemde woorden: Gedenk niet mijn zonden! Waarbij hij ook zei: Gedenk, HEERE, aan Uw barmhartigheden en Uw goedertierenheden!

Je schrijft ook: ik heb er nu wel spijt van. Belijdt ze ook voor God! Ga, met ook de dingen die je hier niet kunt of wilt vertellen, en als dat zonden bettreffen, naar hem toe, Die immers alles al weet en voor wie je niets kunt, maar ook niets hoeft achter te houden; Hij zegt het Zelf: Die zijn zonden belijdt en laat, die zal ze vergeven worden.

Heeft Hij Zijn Zoon gegeven om je ongelukkig te laten zijn met je schuld(ige verleden)? Nee, Hij zond Zijn Zoon opdat we bevrijd zouden zijn van zonde en schuld, en zo wil Gods goedheid, die zich in de Zoon openbaart, ook jouw druk doen veranderen in geluk, en dat je je te midden van alles en ondanks alles toch echt gelukkig kan voelen. Daarom, sla het oog naar boven! Sla het oog op Hem, van Wie we lezen: de straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem.

Wat het werk betreft: vraag God er om of Hij werk op jouw weg wil brengen. Hij zegt: ken Mij in al uw wegen, en dat geldt ook in deze. Het kan zijn dat je de hoop begint te verliezen, maar zou er één ding voor de HEERE te wonderlijk zijn?

Tenslotte: een aantal persoonlijke dingen vertel je hier niet; daar zul je zeker jouw redenen voor hebben, maar wat kunnen deze toch belastend zijn en jou in jouw leven achtervolgen. Het zou kunnen opluchten door ze te benoemen en er eventueel over te spreken. Wanneer je daaraan behoefte hebt kun je dit altijd via Refoweb te kennen geven en dat zal ook zeker in de anonimiteit blijven.

Ik hoop dat het bovenstaande je wat verder kan helpen en wens je in al jouw omstandigheden Gods zegen toe.

Ds. P. C. van Keulen

Ds. P.C. van Keulen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Bodegraven
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

3 reacties
Roozemond
Beste vraagsteller/vraagstelster, God is een God van hoop en Hij staat klaar om ook jou te vergeven! Dat je je niet gelukkig voelt heeft een diepe reden. God weet deze redenen/zonden al lang, maar Hij wacht op jou! Ik heb hier pas een prachtige preek over gehoord. Ik zal wat van de aantekeningen meemailen.
Wacht er niet mee, ga er vanavond nog mee naar Hem!! God zegene je want Hij ziet graag dat wij gelukkig zijn en wandelen in het licht i.p.v. in de duisternis!

Onbeleden zonden die tussen God en ons liggen, maken ons diep ongelukkig! 1 Johannes 1:9 – Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig dat Hij ons de zonde vergeve en dat Hij ons reinigt van alle ongerechtigheden.

God moedigt ons aan in Zijn karakter om onze zonden te belijden.
God beloofd onze zonden te vergeven.

Er zijn dingen die ons kunnen ontmoedigen om onze zonden te belijden. Gevoel van wanhoop, zo groot, zo veel, maar Psalm 130!

David: Mijn ongerechtigheden gaan over mijn hoofd! Als een zware last zijn ze mij te zwaar geworden. Maar toch gaat hij daarna over in Psalm 130. Er is vergeving!

Duivel zegt: voor jou is er geen hoop, jouw zonden zijn te veel, te groot. Luister niet naar hem, hij liegt altijd!

God is een vergevingsgezind God. Gods karakter is de grootste bemoediging om onze zonden te belijden. Als ik zonde als zonde voel, moet ik gelijk naar de troon van genade. Als je dan allerlei bezwaren voelt, wat dan? Dat zijn allemaal leugens die komen uit de boezem van de hel om je van de genadetroon af te houden. Luister er niet naar, nooit! Psalm 86:5: Want Gij Heere, zijt goed en gaarne vergevende! Wat betekent gaarne vergevende? Hij staat klaar om te vergeven! Jesaja 55: 7 t/m 9: De Goddeloze verlate zijn weg, enz. Want Hij vergeeft menigvuldiglijk!
Mink
Zondag hadden we een preek over de ladder van Jakob.
Wanneer kwam de ladder van Jakob welks opperste in de hemel is en die op de aarde staat?
Toen Jakob goed bezig was???
Nee, hij vluchtte, omdat hij ver over de grens was gegaan. (Gezondigd.) Net als jou, mij en iedereen.
En wat zei God: "Laten we eerst even praten Jakob, want wat je gedaan hebt, kan niet door de beugel..."?
Nee!!!! God plaatste een ladder naast hem, de engelen klommen op, om al Jakobs angst en nood bij God te brengen en daalden neder om Hem Gods troost te brengen, en niets herinnert eraan dat wat Jakob deed, zijn vader liegen enz.
Dus...
Lees dat hoofdtuk nog eens, Genesis 29.
eduard1
Vlucht tot Jezus met AL je zonden en problemen.
Heb je het boekje 'Rondom de enge poort' van C.H. Spurgeon al eens gelezen? Hierin wordt de Heere Jezus op een bijzonder mooie manier geschilderd Redder en Verlosser.