Gevoel dat ik God kwijt ben

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Na een lange zoektocht met veel vragen en worstelingen, heb ik meer dan een half jaar geleden toch antwoord gekregen. Ik heb geloofd dat ik bekeerd was. Het leven met God was zo goed, hoewel het ook wel eens moeilijk was. Maar de laatste tijd is het zo anders. Ik ben druk bezig met de dingen van het dagelijkse leven. Ik houd me veel te weinig met God bezig. Ik zondig zo veel meer. En ik mis dat intieme, levende contact met God. Ik heb het gevoel dat ik God kwijt ben! Ik denk dat het mijn schuld is. Ik heb God laten gaan, net zoals de bruid in het Hooglied. Maar dit duurt nu al zo lang. Ik bid wel, maar het lijkt niet oprecht. Ik voel me een huichelaar en ik ben bang dat het maar een tijdgeloof was. En toch, toch mis ik God. Ik wil Hem zo graag terug in mijn leven, want wat is een leven zonder Hem? Wat moet ik doen? Kunt u mij helpen? Om verschillende redenen zou ik graag antwoord willen van een Ger. Gem.-dominee. Groeten van een meisje van 16.

Antwoord

Wat is het goed om met de dingen van Gods Koninkrijk bezig te zijn. Je schrijft dat je na een lange zoektocht gedacht hebt dat je een kind van God was. En dat heerlijke nabije leven met de Heere is zo anders geworden. Je bent druk met de dingen van het dagelijks leven. Dat is natuurlijk niet verkeerd, want we reizen door deze tijd. Maar je vindt dat je te weinig met de dingen van Gods Koninkrijk bezig bent. Vandaar het gevoel een huichelaar te zijn en de angst voor tijdgeloof.

Nu moet je bedenken dat het leven met de Heere bij al Gods kinderen eb en vloed kent, ups en downs. Daar ontkomt niemand aan. De ene tijd ben je voor je gevoel dicht bij de Heere en een andere tijd lijkt de Heere zo ver weg. Je mag natuurlijk niet alleen op je gevoel afgaan. Ons emotionele leven wisselt soms een paar keer per 24 uur. Maar toch mis je al een tijd het levende intieme contact met God. En je zou dat zo graag weer terug hebben.
Het gevaar van tijdgeloof is er natuurlijk. Het kan ook geen kwaad als we onszelf afvragen of het in ons leven geen tijdgeloof is. Want een mens kan zichzelf bedriegen. En zo wordt je weer des te meer op God geworpen.
Toch heeft een tijdgelovige niet zoveel last van het feit dat die rijke nabijheid van de Heere wordt gemist. Je kunt bang zijn dat je een huichelaar bent, maar een huichelaar vindt het niet vreselijk als hij in zijn ervaring de Heere kwijt is. Het wonderlijke is dat de oprechte gelovigen tegen de Heere zeggen: als ik op een schadelijke weg ben, leidt mij op de eeuwige weg (Psalm 139).

Je voelt jezelf als de bruid in het Hooglied, die zich voor haar liefste heeft afgesloten. Toch bleef de bruid wel bruid al ervoer ze de nabijheid van haar Bruidegom niet meer. En juist je verlangen dat het weer goed komt tussen God en je ziel wijst erop dat je tijdelijk in een dal zit. Bidt maar met David: Heere, neem Uw Heilige Geest niet van mij. Als er zonden zijn, die verwijdering brengen tussen God en jou moet je die belijden en laten. Een belangrijke vraag is hoe je verhouding is tot de Heere Jezus. Want alleen wie Hem heeft aangenomen kan zich een kind van God noemen (Joh.1:12). Wat betekent het kruis voor je en het bloed van Christus? Heb je wel eens iets ervaren van Gods vergevende liefde?

Je vraagt:wat moet ik doen? Eigenlijk geef je dat zelf al aan in je vraag. Je zegt dat je veel te weinig met God bezig bent. De Heere komt en komt terug in de weg van Zijn inzettingen. Heb acht op je stille tijd van bijbellezen en gebed. Zo laat de Heere zich weer vinden. Een Psalmdichter bad ook: Och Heere, werd ik derwaarts weer geleid, dan zou mijn mond U de eere geven. Ik kan je niet helpen, maar de Heere wel. Ik mag je wel de weg wijzen. Om God te ontmoeten moet je de bijbel lezen en vragen om de werking van de Heilige Geest.

Stel dat je nooit echt de Heere hebt gekend, dan is het toch je verlangen om Hem te mogen kennen. Rust niet in aanhoudend smeken: Heere, zeg Gij tot mijn ziel: Ik ben uw heil alleen, totdat je mag zeggen: nu heb ik voor al mijn zonden een Middelaar gevonden. Sterkte in alles. De Heere is barmhartig en zeer genadig.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

geloofstwijfel