Kerkelijke Ierland

Ds. A.K. Wallet / 3 reacties

Vraag

Wij zijn een jong, getrouwd stel en denken erover om in Ierland te gaan wonen,onder andere vanwege de rust en ruimte daar en om tegelijk wat aan ons Engels te werken. Is dit kerkelijk gezien een verstandige keus? We gaan hier in Nederland naar de CGK, en om het nog iets specifieker aan te duiden: We zijn lid bij een gemeente die ongeveer rechts van het midden staat. Welke bijbelgetrouwe Ierse kerk zou een optie voor ons kunnen zijn? Wij hopen op een eerlijk antwoord.

Antwoord

Beste vragers,

Op jullie vraag zou ik allereerst antwoorden: wat weegt het zwaarste in jullie leven? Waarom kies je en hoe kies je? Denk aan Lot die koos voor een bepaalde landstreek, maar hij koos niet met God. Denk aan Elimelech en Naomi die ook kozen voor een bepaald land. Ook deze familie  keek niet naar het geestelijke leven, maar naar het maatschappelijke leven. Maar, het kan je uiterlijk welvarend gaan, maar innerlijk kun je zeer verschralen aan geestelijk leven.

Jullie vragen tenminste wel naar een kerk waar je het Woord van God zuiver kunt horen verkondigen. Dat is ook het belangrijkste bij een verhuizing, zeker bij emigratie. We lezen van Izak in Genesis 26: 25, dat hij bij aankomst in Berséba drie dingen deed: 1. Een altaar bouwen.2. Een tent graven.3. Een put graven. Dit is de  goede volgorde, al kun je de laatste twee wel verwisselen. Het altaar wordt als eerste genoemd. Dat betekent voor jullie: kun je, waar je gaat wonen, de Heere dienen? Is er een altaar, in onze tijd vertaald: is er een kerk waar je kerken kunt? Daarna kijk je naar een huis en naar werk. In zo’n zoekperiode dien je deze dingen biddend te doen. Vurig en vol overgave  bidden en goed luisteren naar antwoorden die God geeft  in de prediking.

Jullie willen naar Ierland. Rust en ruimte is er te vinde, en dat is voor een vakantie heel fijn. Maar om er te wonen komt het op een andere rust aan. Het is een overwegend Rooms-Katholiek land. De protestanten zijn een minderheid, verdeeld over Anglicanen, Presbyterianen en enkele kleine groeperingen. De vakantie staat voor de deur. Ga er eens kijken en win informatie in.

De kerk die het dichtst bij ons en jullie belijden staat is de Evangelical Presbyterian Church of Ireland (EPCI). Zij heeft een reformatorische belijdenis. Zij is een afscheiding van IPC of Ireland. Zij zijn hoofdzakelijk te vinden in het noorden van Ierland. Voor meer info zie www.epc.org.uk. Ook in het jaarboek van de CGK-kerk staat informatie over deze kerk. De IPC vind je ook in andere delen van Ierland. Kijk op internet.
De Heere geve jullie licht over deze beslissing die staat in het licht van de eeuwigheid.

Hartelijke groeten,
Ds. A. K. Wallet

3 reacties
wpluimers
Wij zijn als jong stel ooit een tijd naar Australië geweest. Ik wou dat ik toen zo'n mooi gebalanceerd antwoord mee had gekregen als ds. Wallet nu heeft gegeven aan jullie. Wij kregen alleen maar suggestieve vragen over ons heen met als ondertoon: 'die gaan voor het avontuur en het geld'.

Wel kan ik je adviseren om eerst op verkenning te gaan, in ieder geval is de kans groot dat je in een zeer kleine gemeente terechtkomt (al ben ik zelf nooit in Ierland geweest, maar dat was in Australië schering en inslag).
Maar als ik het op onszelf projecteer, dan is juist het op jezelf teruggeworpen worden heel heilzaam geweest. Ineens kwamen vragen als 'waarom ga ik eigenlijk naar de kerk' op ons af. Immers in Nederland ga je zo gauw uit sleur of vanuit een stukje sociale betrokkenheid/gewoonte. Maar in het buitenland mist niemand je als je eens 3 maanden niet komt!
Het heeft ons heel sterk geleerd om hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden. Ter illustratie: TV-bezit en rok of broek speelden totaal niet, maar roken was totaal uit den boze want een zonde tegen je eigen lichaam! En wij waren gewend dat menigeen tijdens de slotzang alvast een shaggie draaide...
En wat is het mooi als je in een totaal andere cultuur, klimaat, land en omgeving toch dezelfde boodschap van Jezus Christus en die gekruisigd kunt horen!
Unionist
Naast de Evangelical Presbyterians heb je ook nog de Reformed Presbyterian Church, http://www.rpc.org en hier en daar de Free Presbyterian Church, www.freepres.org

Als je niet in de republiek Ierland, maar in Noord-Ierland (minstens zo mooi als de rest van het eiland) gaat wonen, heb je ongeveer net zoveel keus aan reformatorische kerken als in Nederland. Je hebt daar bovendien goede christelijke scholen (voor het geval je kinderen hebt).
joanny
Je zou je ook af kunnen vragen of het een omgeving voor je kinderen is. Ik 'emigreerde" naar Friesland en ik raad het iedereen af. Ook rust en ruimte, maar ver rijden naar de kerk en school. Ga zo dicht mogelijk bij de plaats wonen waar je kerkt, dat is echt veel beter voor jezelf en je gezin.