Vriend twijfelt vaak

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Mijn vriend en ik hebben nu ongeveer twee jaar verkering, een goede tijd met ook z’n moeilijke perioden. Nu is het zo dat mijn vriend vaak twijfelt of hij wel echt van mij houdt en of het goed is om verder te gaan. Hier spreken we dan ook eerlijk met elkaar over maar ik vind het zo moeilijk om mee om te gaan. Daarnaast twijfelt hij niet alleen aan onze relatie maar ook aan geloof, opleiding, vrienden e.d. Hoe kan ik hem op een goede manier hierbij helpen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Tja, twijfelen is lastig. Maar kan ook erg goed zijn. Jullie hebben in ieder geval veel om over te praten. Zo leer je elkaar goed kennen! Hopelijk groeit daardoor ook de liefde van je vriend voor jou en jouw liefde voor hem. Óf misschien moet je toch tot de conclusie komen dat er geen basis is om verder te gaan. Je moet namelijk wél bedenken, dat “liefde voor elkaar” iets anders is dan “hem op een goede manier helpen”. Liefde is een relatie waar beiden in investeren zoekend naar een balans in het geven, in elkaar gelukkig maken. Helpen daarentegen komt van één kant: in jouw verhaal: jíj geeft -en gaat daarbij waarschijnlijk over je eigen grenzen heen- terwijl hij ontvangt of zelfs ‘neemt’. En dát houd je niet vol, een leven lang!

Alle goeds toegewenst, een hartelijke groet,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering
1 reactie
Annah
Misschien zou het kunnen helpen (het was én is voor mij altijd een goed werkende manier) om de voor- en nadelen van iets op te schrijven. Niet zomaar opnoemen of bedenken, maar echt opschrijven. Lijstjes maken. Lijstjes dwingen je om concreet te zijn! Twijfelt hij of zijn studie wel wat voor hem is? Hij zou kunnen opschrijven 1) de redenen om door te gaan + gevolgen 2) de redenen om te stoppen + gevolgen. Laat hem dit samen met jou bespreken.
Bij mij werkt het.. ik hoop bij je vriend ook! Sterkte hoor!