Trouwen in de Gereformeerde Gemeente

Ds. A.A. Brugge / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag die wil wil stellen aan ds. A. A. Brugge. Ds. Brugge, mijn vriendin en ik willen binnenkort gaan trouwen in de Ger. Gem. De gemeente waar mijn vriendin bij behoort is momenteel vacant. Wij willen graag door u getrouwd worden, maar is dit mogelijk? Kan hier een uitzondering op gemaakt worden dat dit dan niet door de consulent gebeurt? Alvast bedankt voor het beantwoorden van deze vraag!

Antwoord

Beste vrienden,

Een huwelijksdag is een heel verblijdende. En wat is beter dan, na het burgerlijk huwelijk, als eerste de gang naar de kerk te maken. Om een zegen af te smeken van de Heere. Het gaat immers om Hem en Zijn Woord en dienst.

Het is binnen de Gereformeerde Gemeente een ongeschreven wet, een vaststaande gewoonte, dat de predikant van de plaats waar de bruid vandaan komt, het huwelijk bevestigt. Als die gemeente vacant is, is het voor de hand liggend dat de consulent van die gemeente wordt gevraagd. Het komt ook wel voor, dat de predikant van de plaats waar de bruidegom vandaan komt, het huwelijk bevestigt.

Verder leidt alleen een predikant van elders een huwelijksdienst als er familieverhoudingen zijn (een oom van bruid of bruidegom; of de vader van bruid of bruidegom).

Als jullie een predikant willen verzoeken met wie een bijzondere band is, mag die vraag aan de kerkenraad in alle eerlijkheid en openheid worden gesteld. De ouderlingen en diaken van de vacante gemeente zullen dan luisteren naar jullie beweegredenen. De uiteindelijke beslissing berust echter bij hen.

Van harte de Heere en Diens genade bevolen! Een goede voorbereidingstijd toegewenst.

Ds. A. A. Brugge