Vragen over na de bevalling

drs. J. de Jongh-van Hoof / 3 reacties

Vraag

Een paar vragen over na de bevalling: 1. Sinds ik bevallen ben (3 maanden geleden) voel ik soms een soort druk op mijn clitoris (denk ik) als ik bijvoorbeeld opsta. Dit heb ik soms ook als ik van mijn man b.v een kus krijg. Het is maar heel even en dan weer zo over. Wat is dit? 2. Als ik mijn billen afveeg na een grote boodschap zit er vaak bloed aan. Is de ontlasting wat harder (niet extreem hard) dan kan het ook echt heel zeer doen. Alsof er iets scherps zit aan de rand van de anus. Kan dit te maken hebben met het hechtingen? Ik ben namelijk aardig diep ingescheurd. Ik slik al vezeltabletten en floradix zodat het wel makkelijk gaat. 3. Tijdens het vrijen blijf ik nu erg droog. Ik heb gelezen dat dat kan komen door hormenen i.v.m borstvoeding. Als tip las ik dat je dan glijmiddel kan gebruiken. Nu heb ik een keer in een boek van Alie Hoek-van Kooten gelezen dat je als glijmiddel ook iets van babyolie kan gebruiken. Klopt dat? Ik wil graag weten welke dat precies is voordat ik een of andere infectie oploop. Of kan vaseline ook? Ik schaam me namelijk om het te kopen... Met vriendelijke groeten, een jong moedertje.

Antwoord

De dingen die je beschrijft kunnen allemaal horen bij de periode na de bevalling. Aambeien, ontstaan vaak tijdens de zwangerschap. Daarbij verliest men helderrood bloed uit de anus. Dit bloed ligt op de ontlasting en je merkt het bij het afvegen. Aambeien zijn spataders van de endeldarm. Wanneer de ontlasting hard is, kunnen aambeien makkelijker kapot gaan en dan bloeden ze. Harde ontlasting kan er ook voor zorgen dat er een kloofje ontstaat bij de anus. Dit geeft een scherpe, venijnige pijn waardoor men vaak de ontlasting ophoudt. Het kloofje zal pas genezen wanneer je zes weken laxeert. Daarbij moet de ontlasting brij-ig worden gehouden. Dit kan door middel van vezels en andere middelen. Je huisarts kan kijken of er sprake is van een kloofje/fissuur. Hij kan je ook middelen voorschrijven om de ontlasting dun te houden. Of floradex bijdraagt aan een dunnere ontlasting betwijfel ik.

Tijdens de borstvoedingsperiode is het normaal dat (al ben je opgewonden) de vagina droog blijft. Daar een droge vagina pijnlijk is bij het vrijen, wordt inderdaad glijmiddel geadviseerd. Babylotion glijdt wel, maar heeft als nadeel dat het geparfumeerd is. Over het algemeen worden glijmiddelen op waterbasis aanbevolen. Deze middelen kunnen natuurlijk ook door je man gekocht worden (bij elke drogist, maar ook via internet eenvoudig te verkrijgen). Wanneer jullie dat beiden niet zien zitten, kun je je huisarts om bijvoorbeeld K-Y jelly vragen en haal je het op bij de apotheek.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch
3 reacties
Peter73
Dag jong moedertje,

De problemen die jij hebt heb ik ook gehad. Ga er snel mee naar de huisarts. Ik heb er lang mee gewacht en elke dag was de stoelgang een kwelling. 8 mnd!
Je krijgt dan ws lactulose en een zalfje met daarin pijnstilling. Hoe eerder je er bij bent hoe eerder verbetering van klachten.

En verder bij het probleem van te droog zijn: Wij gebruiken gewoon babyolie. lLet op er is wel verschil tussen baby-body-lotion en baby-haarlotion, nee gewoon babyolie. Werkt perfect!! Bij glijmiddel heb ik zelf veel last van irritatie/jeuk ik kan er ws gewoon niet tegen.

Sterkte bij alles!!
davinci
Dag vragenstelster
Ja ik herken het ook net of er een scheermesje in je ontlasting zit, tja er zijn meer van die ongemakken die bij het krijgen van kinderen horen, ik hoop dar de middelen die je aangereikt krijgt mogen helpen en je mag genieten van je man en van je baby! gr Samanthi
willie17
Hoi,

Je kunt ook gewoon zalf bij de drogist kopen tegen aambeien. Dat gaat ook prima. Mijn ervaring is dat het dan na poosje wel over is.
Glijmiddel 'sensilube' werkt echt prima en kun je gewoon bij de drogist halen. Als je beetje vervelend vindt haal je het gewoon bij een andere drogist dan waar je normaal gaat. Doen wij ook. succes ermee...k ben zelf ook niet zo iemand die makkelijk naar dokter gaat... en inderdaad deze kwaaltjes horen er beetje bij. gr ander jong moedertje