Vraag aan Bas Belder (SGP)

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan een CU/SGP’er. Op 4 juni zijn er verkiezingen voor Europa en ik mag voor het eerst stemmen. Ik twijfel nu of ik op het CDA of op de CU/SGP moet stemmen. Met landelijke verkiezingen zou ik waarschijnlijk op de CU stemmen, maar in Europa zit de CU/SGP-fractie in een onafhankelijke partij, die verder volgens mij niet christelijk is. Het CDA zit in een grote partij met allemaal andere christendemocratische partijen. Ik vraag me dan af of wanneer ik op het CDA zou stemmen, het christelijk geluid in Europa eigenlijk niet veel groter is dan wanneer ik op de CU/SGP zou stemmen? Kan de CU/SGP eigenlijk in Europa wel iets laten horen, als zo’n kleine partij?

Antwoord

Beste vragensteller,

Eerst twee misverstanden uit de weg ruimen: het Europees Parlement kent tot op heden geen enkele fractie die volledig bestaat uit christelijke partijen, dus ook niet de Europese Volkspartij (EVP) waaraan het CDA deelneemt. De politieke werkelijkheid is nu eenmaal anders, ingewikkelder nog in Brussel dan in Den Haag.

De eurofractie ChristenUnie-SGP zat gedurende de mandaatsperiode 2004-2009 inderdaad in een onafhankelijke groep. Dat betekende voor ons volledige vrijheid van politiek handelen (stemmingen/stemlijsten, speeches, rapporten, commissies, delegaties en noem maar op) en dus optimale vrijheid voor een christelijk geluid. Bovendien wat stelt de “c” van christelijk precies voor in een CDA en EVP die aanhangers van andere religies (moslims o.a.) als leden accepteren? Dat is geen christelijk, maar een multireligieus geluid in Brussel!

Als lid van de commissie buitenlandse zaken heb ik mij de afgelopen tien jaar van mijn EP-lidmaatschap consequent ingezet voor vervolgde en ontrechte christelijke minderheden in landen waarmee de Europese Unie (handels)betrekkingen onderhield. Dankzij de politieke vrijheid in onze onafhankelijke fractie... Die ruimte voor een principieel christelijk geluid (ook pro de Joodse staat Israël) zou mij beslist niet zijn vergund binnen bijvoorbeeld de huidige EVP. En wat te denken van onze inzet voor verlaten kinderen in Bulgaarse en Roemeense vervallen tehuizen met gebrek aan alle elementaire levensvoorzieningen. Om schrijnende nood in een Europese Unie van 27 lidstaten te lenigen slaat de eurofractie ChristenUnie-SGP de handen ineen met christelijke hulporganisaties, ook op het gebied van bestrijding van mensenhandel/jeugdprostitutie. Kortom, vanuit onze bijbelse roeping wacht er nog zoveel werk in Europa voor christelijk geinspireerde politiek. Daarvoor willen ChristenUnie-SGP vanuit de genade en kracht die God ons verleent, zich met hart en ziel inzetten! Stem dus echt lijst 6 op D.V. 4 juni vraag ik in alle vrijmoedigheid.

Hartelijke groet,

Bas Belder, nummer 2 voor de SGP op lijst 6 ChristenUnie-SGP

Tags in dit artikel:

politiekSGP