Bloed

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jongeman van 19 jaar en ik heb een probleem. Het is nu een keer gebeurd: ik kwam klaar en er zat bloed bij.

Antwoord

Beste jongeman.

Bloed in de sperma is voor de meeste mannen schokkend. Vaak komen zij hevig verontrust op het spreekuur. Het is echter meestal onschuldig en het gaat vanzelf over.

Op jonge leeftijd moet ook gedacht worden aan een ontsteking van de plasbuis (zoals bij SOA’s), de prostraat of de bijbal. Dan zijn er echter vaak ook andere klachten. Als huisarts kijk ik het zaad een keer na op ontstekingsverschijnselen en vaak kijk ik ook urine na (eerste straals urine). Tot nu heb ik nog nooit een ontsteking gevonden bij de mannen die zich met deze klacht op het spreekuur presenteerden. Meestal wordt de oorzaak niet gevonden. Sommigen beweren dat langdurige onthouding of juist veel seksuele activiteit een rol kan spelen. Kortom: meestal onschuldig.

José de Jongh

Tags in dit artikel:

medisch