Engelen zijn gevallen

Ds. P. J. den Admirant / Geen reacties

Vraag

Ik had een gesprek met een collega. Zij gaf aan dat het tijdens de zondeval ook niet goed in de Hemel was omdat daar ook engelen zijn gevallen. En was de duivel dan al aanwezig voor de zondeval? Ik weet niet of dit zo is, maar kan het niet ergens terug lezen. Kunt u hier antwoord op geven en verwijzen naar de Bijbel?

Antwoord

Je vraag is nog niet zo gemakkelijk te beantwoorden. Feitelijk staat er in Genesis 3 niets over de duivel en de satan. Alleen over de slang. De slang stelt een vraag aan Eva die ronduit misleidend is. Daarna wordt er door de slang ronduit gelogen: je zult de dood niet sterven. Daaruit kunnen we concluderen dat er een macht is die achter de slang optreedt, die van dit slimme dier gebruik gemaakt heeft. Als we daarover doordenken kunnen we alleen maar zeggen: er moet eerst in de hemel een opstand tegen God hebben plaats gevonden, waarna de kwade macht opgetreden is via de slang.

Als je het dus moeilijk vindt of de duivel al aanwezig was voor de zondeval kan ik me dat best voorstellen, omdat er in Genesis niets over te lezen is. Toch moeten we aannemen dat dit wel zo is, omdat de slang Eva tot zonde verleidt en het dier zelf nooit (als deel van Gods goede schepping) die bedoeling gehad kan hebben.

Maar klopt dat dan wel, of leggen we er zelf iets in wat er niet staat? Nogmaals: in Genesis 1 tot en met 3 kunnen we niets over de duivel lezen, of over gevallen engelen. Maar het geheel van de Schrift spreekt daar wel over. Zo wordt door de Heere Jezus de duivel de mensenmoorder van de beginnen genoemd (Johannes 8, vers 44.) en leugenaar, vader van de leugen. Hier is m.i. een duidelijke toespeling te vinden op het paradijsverhaal. De duivel heeft de mens 'vermoord', door hem tot ongeloof en zonde aan te zetten, waardoor hem de toegang tot de boom des levens is ontzegd. Zo is de dood in de wereld gekomen.

Als ik het samenvat: zo op het eerste gezicht staat er niets over zonde in de engelenwereld. Maar we moeten daartoe wel besluiten omdat de eerste mensen leugens worden voorgehouden, door de slang, die kennelijk gebruikt is door een kwade macht. Dat deze veronderstelling juist is bewijzen andere plaatsen uit de Bijbel (zoals Johannes 8, vers 44).

Ds. P. J. den Admirant

Tags in dit artikel:

duivelengelenzondeval