Weten wanneer je een kind van God bent

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Hoe weet je wanneer je een kind van God bent? Hoe weet je of je zonden vergeven zijn? Is dat een verstandelijk weten of vooral een gevoelszaak?

Antwoord

Je mag een kind van God heten, wanneer je door een oprecht geloof verbonden bent met Jezus Christus als je Zaligmaker. Want “wie in Hem gelooft, heeft het eeuwige leven” (Joh. 3:36).

Over het echte en oprechte geloof lees je in zondag 7 van de Heidelbergse Catechismus, waar gesproken wordt van je zonden (dagelijkse zonden en zondig bestaan) met een berouwvol hart aan de Heere belijden en Hem dagelijks vragen om vergeving/ genade. Vertrouwen op Zijn beloften, die in de doop aan je voorhoofd zijn verzegeld; en daar voortdurend op te pleiten. Je laten vallen in de doorboorde handen van de Heere Jezus. Want “wie tot Jezus komt, zal Hij geenszins uitwerpen” (Joh. 6:37).

Uit de vruchten van je geloof (het leven naar Gods Wet) worden we verzekerd, dat het ons in waarheid om de Heere begonnen is (zie antwoord 86 uit de Heidelbergse Catechismus. Een kind van God gaat in beginsel -met vallen en opstaan- naar alle geboden Gods leven. Zie ook zondag 33 over de waarachtige bekering.

Het weten van vergeving van de zonden is niet alleen een verstandelijk aanvaarden, ofwel: een  voor waar houden, van Gods beloften. Het is aan de andere kant niet slechts een zaak van het gevoel, hoewel de gelovige er zeer over aangevochten kan worden. Maar geloven is een ‘existentieel’ ~en met verstand, wil en gevoel~ terugvallen op wat de Heere God in Zijn Woord belooft aan zondige mensen. Wie dat doet, vergist zich niet. Al zal het altijd blijven: “Ik geloof, Heere; kom mijn ongelovigheid te hulp” (Mark. 9:24).

Drs. M.F. van Binnendijk
Capelle aan den IJssel

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid