Meewarig aangekeken als je snel gaat trouwen

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 18 en heb 1,5 jaar verkering. Mijn vriend is 23 en we houden heel veel van elkaar. Op bijna alle tereinen zijn we het eens, opvoeding, geloof, en we kunnen erg goed met elkaar praten. We willen wachten met gemeenschap te hebben tot in het huwelijk. Dit wordt al erg moeilijk en we zien er allebei naar uit om te trouwen. Dit kan, omdat we allebei al werken.

Maar ik heb het idee dat mensen het snel raar vinden als je bijvoorbeeld op je 19e trouwt. Waarom word je dan zo meewarig aangekeken als je zegt dat je gaat trouwen? Moet je dan echt per se drie of vier jaar verkering hebben? Ik geloof niet dat we dat volhouden. Wat vindt u ervan om te trouwen met 2,5 jaar verkering? We leven echt dicht bij elkaar en onze liefde is ontzettend sterk.

Antwoord

Lieve verliefde,

De tijd van verkering hebben is bedoeld om elkaar te leren kennen en naar elkaar toe te groeien. De een zal daar langer tijd voor nodig hebben dan de ander, onder ander mede afhankelijk van de leefsituatie. Wanneer jullie beide je opleiding  al hebt afgerond en werkt is dat bijvoorbeeld anders dan bij jongelui van jullie leeftijd die nog niets verdienen en nog studeren. De tíjd van verkering hebben speelt niet zo’n rol. Wél de verwachting die je hebt van een huwelijk!

Een huwelijk is namelijk níét de oplossing voor een seksueel ‘probleem’ (als ik wachten-met-het-gemeenschap-hebben even zo mag noemen). Ik vind het te prijzen  als je de insteek hebt om eerst voor de wet getrouwd te willen zijn voordat je als man en vrouw gaat samenleven! Het huwelijk is een instelling van God, waar je zorgvuldig mee om moet gaan. Dat is één. Het andere is de réden waarom je  wilt  trouwen: het huwelijk is véél méér dan gemeenschap hebben in de seksuele betekenis van het woord. Het huwelijk is een leven lang samen alle aspecten van het leven met elkaar willen delen. Daar is liefde voor nodig, en trouw.
Lichamelijke  liefde is dan ‘slechts’ de kroon op een relatie die veel dieper gaat. Met elkaar praten,  elkaar leren kennen is een goede manier om toe te groeien naar verdieping van je relatie. Ook dat vergt voor de een meer tijd dan voor de ander. Voor mij is het wel een vraag of je op je 18de al kunt zeggen dat je liefde sterk genoeg is... maar dát antwoord weet jezélf het beste!

De meewarigheid die je ondervindt, komt -denk ik- ook hieruit  voort: er zullen meer mensen zijn die vinden dat je op je 18de of nét 19de nog geen beslissingen kunt nemen die zo vérstrekkend zijn  als een het aangaan van een huwelijk. Je hoeft je echter van mensen niet veel aan te trekken als jullie je besluit voor God kunnen verantwoorden en nogmaals: dat weet je zelf het beste!

Stuur me te zijner tijd maar een mooie trouwfoto!

Gode bevolen,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

trouwplannen