Paranormale gaven

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Aan ds. M. J. Paul. Op het moment doe ik een B-studie met een echtpaar. Beiden zijn geïnteresseerd. De man zegt paranormale gaven te bezitten. Hij ziet dingen die anderen niet zien en kan ziekten genezen. Onlangs zei hij dat hij de Heere graag Koning in zijn hart zou willen doen zijn. Hij zoekt naar vrede en vraagt daar ook om, maar heeft tot nu toe nog geen vrede in zijn hart gekregen. Hij ziet niet in dat ook zijn paranormale gaven een obstakel hierin zijn en denkt dat hij deze gaven als een vernieuwd mens kan gebruiken in Zijn dienst. Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat als gaven niet van Hem komen, ze van de boze zijn. De man ziet het probleem niet. Heeft u misschien advies hoe ik hiermee om moet gaan? Hartelijke groet, een werkster van het veld.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Het is inderdaad mogelijk dat er een samenhang is tussen verkeerde praktijken en het niet tot geloof kunnen komen. Ik heb meer dan eens gemerkt dat mensen door het bezig zijn met verkeerde zaken geestelijk vastlopen of achteruit gaan.

Nu is de vraag waar de genoemde paranormale gave vandaan komt. Het is waar dat God bijzondere gaven heeft gegeven aan profeten en apostelen en dat kan ook in later tijd het geval zijn. Maar de satan imiteert deze gaven ook.

Het is illustratief hoe de psycholoog Ineke van Dok-Mak hiermee omging. Ze beschrijft haar levensweg in het boek A.J. van Vliet (red.), “Niet te geloven?! 15 artsen over God, wonderen en onzichtbare machten.”  Kok te Kampen, 2001.
Ineke zag dingen die een ander niet zag en was helderziend. Die bovenzintuiglijke waarnemingen bleken meer dan eens juist te zijn en hebben haar ook als verpleegster meermalen geholpen bij de behandeling van mensen. Die vermogens maakten haar echter ook opgejaagd, onzeker en eenzaam.  Na een lange zoektocht werd ze christen.

In een lezing op de CHE te Ede vertelde zij een paar jaar geleden dat zij aan God gevraagd heeft of de gave van helderziendheid van Hem is of nog een overblijfsel van haar vroegere, occulte verleden. Na dat gebed heeft de Heere deze gave grotendeels weggenomen bij haar. Daaruit concludeert ze dat de bron niet goed was.

In het genoemde boek geeft ze aan dat het nog steeds mogelijk is dat God rechtstreeks aan ons iets duidelijk wil maken. “... daarbij is het belangrijk om altijd te toetsen of het niet gaat om iets dat uit de wereld van de duisternis komt of dat het eigen gedachtespinsels zijn.” Vergelijk 1 Johannes  4:1.
Terug naar de man van het echtpaar. Het is mogelijk te vragen wanneer deze gave voor het eerst optrad en ook of deze gave bij zijn ouders aanwezig was. Op welke wijze is hij er achter gekomen dat hij deze gave heeft? Misschien brengt dat wat meer duidelijkheid over de oorsprong.

In tal van hedendaagse stromingen gaat men ervan uit dat kosmische energie en kosmische krachten (chi /ki) voor ieder mens ter beschikking staan en dat de toepassing bepaalt of men er goed of slecht mee bezig is (zgn. witte of zwarte magie).  De Bijbel is hierin veel grondiger en vraagt ons ook te onderzoeken waar de speciale vermogens vandaan komen. De oorsprong is meestal niet neutraal!

Daarom zou het heel mooi zijn als de man niet zijn of onze mening centraal stelt, maar bereid is te bidden of de Heere hem bekend wil maken wat de aard van die vermogens is. En daarbij ook de bereidheid uitspreekt die gaven op te geven als ze niet van God zijn, maar als ze wel van Hem zijn, dat hij ze dan in Zijn dienst zal besteden. Als iemand de Heere wil dienen, mag Hij toch Heer en Koning van ons leven zijn? De man hoeft het probleem niet te zien, als hij maar bereid is God er over te laten oordelen.

Prof. dr. M. J.  Paul

Tags in dit artikel:

occult