We hebben een fijn huwelijk, maar wat vragen met betrekking tot het seksuele dee...

Eleos / Geen reacties

Vraag

We hebben een fijn huwelijk, maar wat vragen met betrekking tot het seksuele deel daarvan. In de Bijbel maakt God duidelijk dat man en vrouw binnen een huwelijk van elkaar mogen genieten. Nu is het bij ons zo dat de vrouw vaak behoefte heeft aan geborgenheid en liefde, zodat het vrijen eerder/vaker lief is dan spannend. De man geeft de voorkeur aan spannend en zou graag willen dat de vrouw hem verleid en er zo een spannende gemeenschap volgt. Maar mogen we zo met elkaar omgaan binnen een huwelijk, is dit Bijbels? Als vrouw voel ik me dan wel enigzins saai geworden tegenover mijn man, omdat ik vaker de (vrouwelijke) behoefte heb aan liefde en geborgenheid i.p.v. spannende dingen. Hoe kan ik hier mee omgaan? Is het gezond dat mijn man soms naar spannende dingen verlangt of heeft hij dan gewoon niet genoeg aan me?

Antwoord

Over wat mag en niet mag in een seksuele relatie binnen een huwelijk kun je je vragen hebben, maar het belangrijkste is dat je elkaar respecteert en daar hoort bij dat je op een gelijkwaardige manier met elkaar omgaat. Jullie zijn twee verschillende personen en ook nog eens verschillend geschapen als man en vrouw en dat je dan elk andere behoeftes hebt is niet meer dan normaal. Dat zal op veel gebieden in jullie huwelijk zo zijn. Alleen vinden veel echtparen het (meestal) gemakkelijker te overleggen over verschillen in behoefte in de manier van vakantie houden dan te overleggen over de manier waarop je aan seksualiteit vorm geeft. Toch is communicatie de basis voor goede seksualiteit, als je dat niet kunt zal het in ieder geval voor één van de partners en mogelijk voor alle twee uit lopen op een teleurstelling.

De vraag kwam wel bij mij op, wat is nu het verschil? Is spannende gemeenschap per defenitie niet lief en liefdevolle gemeenschap altijd wat saai? Wat wil je man precies als hij spannende gemeenschap wil? Misschien is dat vooral niet altijd op het zelfde moment, dezelfde plaats en dezelfde manier? Afwisseling in deze dingen kan seksualiteit ten goede komen en hoeft geborgenheid en liefde niet uit te sluiten. Probeer samen naar verschillende manieren te zoeken waarop jullie je seksualiteit beleven kunnen, waarbij de één misschien de ene keer wat meer aan zijn trekken komt dan de ander. Maar als daar een evenwicht in is en je dwingt de ander niet tot dingen die hij/zij echt niet wil, hoeft dat geen probleem te zijn.

Hanneke Slootweg/Joke Ronner

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk