Uit elkaar na (bijna) gemeenschap

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Mag je nog uit elkaar als je in je verkering gemeenschap hebt gehad of geen gemeenschap hebt gehad, maar wel alles hiervoor (dus op het randje gelopen)? Graag een antwoord van iemand uit de Ger. Gem.

Antwoord

Uit je vraag wordt niet duidelijk of je elkaar al lang kent en in de loop van de tijd op het hellend vlak terecht gekomen bent of dat alles in een korte tijd plaatsgevonden heeft en je overruled bent door je gevoelens en je verstand uitgeschakeld hebt. Ben je tot het randje gegaan en daarna toch gemeenschap, of heb je dat niet gehad? Heb je verkering (kort/lang) en merk je nu dat het wat stroef loopt, of: willen jullie gewoon stoppen omdat het niets wordt en/of is er al een ander die in de steigers staat. Of zitten jullie nu in een dip en wil je de verkering redden en op weg gaan naar verloving/huwelijk?

Probeer dan in een periode van rust en mogelijk afstand te zien of je wel/niet zonder elkaar verder kunt. Dat kost wel energie, dat komt zomaar niet aanwaaien.Als ik het kort zeg: als je tot het randje gegaan bent en in je denken (zien en voelen) al gemeenschap hebt gehad en toch ervaart dat je niet verder kan, dan zou ik de verkering beëindigen of een afkoleingsperiode nemen. En je zonden van harte belijden voor de Heere en ook voor elkaar. En de les: zorg dat je de grenzen in acht neemt!

Als je gemeenschap hebt gehad, dan is de situatie anders; je bent één met elkaar geweest; je hebt jezelf helemaal gegeven (het zal niet onder druk en presie plaatsgevonden hebben, je bent niet verkracht) dan ben je aan elkaar verbonden. Probeer dan in gesprekken tot elkaar te komen, doe dat niet zonder eerst te bidden tot de God van je leven en van het genadeverbond.

Want als je nu uit elkaar gaat dan ben je beschadigd, je bent al van een ander geweest en dat moet je, als je weer een relatie krijgt, wel vertellen, want als dat later ontdekt wordt dan krijg je probemen en word je misschien alleen gelaten. Steek wat energie in in die poging tot herstel.

Ik schrijf dat niet omdat we heiliger zijn, want wie is er ook op dit gebied zonder zonde in gedachten, woorden en daden?

In alles Gode bevolen,
Drs. I. A. Kole

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk