(...) Is het normaal dat ik deze jongen niet los kan laten? Moet ik mijn verkeri...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb nu ruim twee jaar verkering. Voordat we verkering kregen kenden we elkaar al vier jaar van school. We hadden ook al langere tijd contact. In die vier jaar was ik soms verliefd op hem maar had ook veel gevoelens voor een andere (heel stoere) jongen bij mij uit de kerk die hier nooit iets van geweten heeft. Ik heb lange tijd niet geweten van wie dat ik het meest hield. Ik heb hier veel voor gebeden en heb het als Gods leiding ervaren dat ik verkering kreeg met mijn vriend. We praten veel over het geloof en hebben een goede relatie. We houden van elkaar en ik heb af en toe ook nog momenten dat ik, naast houden van, nog steeds echt verliefd op hem ben... In de kerk en op de catechisatie kom ik ook die andere jongen nog tegen en ik merk dat ik hem toch na al die jaren nog steeds in de gaten houd. Ik spreek hem heel af en toe en kort en wil ook geen verder contact met hem omdat ik bang ben ontrouw te zijn aan mijn vriend. Maar het gaat niet erg goed met hem en ik ben bang dat hij van de kerk weg gaat. Ik heb het hier erg moeilijk mee en zou aan de ene kant graag eens met hem doorpraten en hem aanmoedigen in de Bijbel te blijven lezen. Ik weet dat ik voor hem mag bidden maar merk dat als ik dat doe dat ik dan ook overdag veel met hem bezig ben in gedachten. Dit wil ik niet. Ik heb God ook gebeden om raad, maar ik weet het niet meer. Pas werd ik ‘s ochtends wakker en had gedroomd dat mijn vriend overleden was en dat ik verkering met die andere jongen had gekregen. Ik heb het hier zo moeilijk mee. Ik weet dat het niet eerlijk is dat mijn vriend hier verder niet vanaf weet. Maar ik durf er bijna niet over te praten omdat ik bang ben hem te kwetsen. Soms wilde ik wel dat hij het uit zou maken, maar op andere momenten ervaar ik zo sterk dat we elkaar nodig hebben! Is het normaal dat ik deze jongen niet los kan laten? Moet ik mijn verkering zelf uitmaken? Hoe kan ik die ander uit mijn gedachten bannen? Gelooft u dat ik genoeg hou van mijn vriend als ik deze gevoelens voor die ander houd. Of heb ik dan toch niet genoeg liefde voor mijn vriend?

Antwoord

Lief meisje,

Liefde is ingewikkeld, hè? Als ik je brief goed lees heb je gekozen voor de vriend met wie je nu al twee jaar verkering hebt. Prima, houdt daaraan vast. Dat je gevoelens hebt voor die stoere knul lees ik ook, maar wat zijn dat precies voor gevoelens? Wat betekent “in de gaten houden?” Verliefdheid, liefde, of een soort angst dat hij de kerk (en zijn geloof?) vaarwel zegt? Wanneer dat laatste -en dat lees ik in je brief- het geval is, maak jij je zorgen om hem. Daar is niks mis mee, maar dat is géén liefde in de zin van “liefde tussen een man en een vrouw.” Dat is een bezorgdheid om iemands geloof en zielenheil. Het is goed om je bewust te zijn of te worden van je gevoelens. Want dan kun je op een verstandige manier besluiten nemen. “Zorgen voor” kan namelijk ook zijn “láten zorgen voor.” In jouw geval dus: bidden voor de stoere jongen, het aan God voorleggen. Met daarnaast: iemand anders inschakelen om met hem te praten, hem aan te moedigen om in de Bijbel te blijven lezen, enzovoort. Misschien een jeugdouderling, of degene die de catechisatie geeft?

Pas als je voor jezelf duidelijk hebt welke gevoelens voor de stoere jongen een rol spelen kun je er met je vriend over praten, denk ik. Maak het voor jezelf niet te moeilijk, maar probeer wel helderheid te krijgen door te bedenken dat liefde en zorg-hebben-voor verschillende gevoelens zijn, die naast elkaar mogen bestaan! Ik denk zelfs dat het goed is dat je je het ‘lot’ van anderen aantrekt: een mooi karakter heeft iemand die meeleeft met een ander! In de liefde moet je echter ook keuzes met je verstand maken, waar je bij blijft. Voor zover ik dat in je brief lees héb je gekozen, voor een lieve jongen die door Gods leiding je vriend mag zijn!

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering