Verstandelijk gehandicapten aan het avondmaal

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Wilt u uw visie weergeven over het aangaan van verstandelijk gehandicapten aan het avondmaal? Een korte vraag waar veel achter schuilt...

Antwoord

Beste vrager,

Ook gehandicapten behoren tot de gemeente. Gelukkig wordt er tegenwoordig veel gedaan voor onze gehandicapten . Goed werk wordt gedaan door de Siloah (Helpende Handen) uitgaande van de Gereformeerde gemeenten. Daar we zelf een ‘gehandicapte’ dochter hebben, is dit een actuele vraag ook voor ons.

De vraag van het H.A. komt op een bepaalde tijd aan de orde. Het ligt aan de zwaarte van het gehandicapt zijn wat de toegang betreft. Als er bijvoorbeeld helemaal niets begrepen wordt van het feit waarover het in het H.A. gaat dan lijkt me viering moeilijker te liggen. Avondmaal vraagt toch ook om geloof, hoe ‘klein’ door verstandelijke beperking ook. Soms hebben deze mensen een groot geloof, daar ze niets zonder de Heere kunnen.

Zelf heb ik in het pastoraat met gehandicapten belijdeniscatechisatie gehouden. Heel eenvoudig de kernwaarheden van de Bijbel doorgenomen. Zeg maar de grote lijn van schepping, zondeval en verlossing. Er zijn er die helemaal geen zin uit hun hoofd kunnen leren, maar er zijn er ook die dat wel kunnen. Ik nam de 12 artikelen door, de tien geboden en het Onze Vader. Ook spraken we met hen over Doop en Avondmaal. We wezen hen op de inhoud van het Avondmaal. Wat betekent dat voor jou? Als jij in de kerk zit en je ziet dat het Avondmaal bediend wordt, verlang je er dan ook naar? Houd jij van de Heere Jezus? Heb je ook verdriet over je zonden, verkeerde dingen die je denkt en doet?

Heerlijk als je dan mag merken dat hun hart naar de Heere uitgaat. Zou je ze dan mogen weigeren aan het Avondmaal? Zou Christus hen niet hartelijke ontvangen? Zei Christus niet: laat de kinderen tot Mij komen en verhindert ze niet, want hen is het Koninkrijk der hemelen? Zou Hij ook onze gehandicapten niet willen ontvangen? Zouden zij soms de wijzen niet voorgaan in het Koninkrijk der hemelen?

Bijna noodzakelijk is het dat hun ouders ook Avondmaal vieren, als de gehandicapte tenminste nog thuis is. Zijn ze eenmaal in een GVT of in een “beschermdwonenproject”, dan ligt het anders. Dan dienen de begeleiders hen voor te gaan in het dienen van de Heere en is het goed dat er een begeleider meegaat aan het Avondmaal.

De vraag is er wel eens bij de kerkenraden: Is het verantwoord deze mensen wijn te laten drinken? Ik heb meegemaakt dat zij iets van cassis kregen. Daar is ook helemaal niets op tegen, zelfs veel voor te zeggen daar wijn al tegen kan staan.

Vooral bij een eerste keer vereist het veel zorgvuldigheid bij het aangaan. Laten we nooit vergeten dat het gaat om een “heilig” Avondmaal. De liefde dient te overheersen bij het spreken en aangaan aan het Avondmaal.

Van ‘gehandicapten’ weet je nooit hoe ze precies zullen reageren. Zo stond mijn dochter bij de eerste keer ineens op aan het Avondmaal en gaf mij de hand. Ze beleefde kennelijk iets van de gemeenschap der heiligen. Later is dit nooit meer voorgekomen. Veel zal afhangen van de gemeente waartoe de ‘gehandicapte’ behoort. In een gemeente waar Avondmaalvieren tot de uitzonderingen behoort, zullen ook gehandicapten minder snel daartoe opgewekt worden. Een gesprek daarover lijkt me heel zinnig.

Ik geef nog iets door van wat een ‘gehandicapte’ jongen letterlijk schreef: ”In de wereld is het omkomen. Al lijkt het nog zo mooi en goed, toch wordt dit er niet beter op. We kunnen beter vroeg de HEERE zoeken. Als we dat doen zijn we echt rijk. Al kan ik zelfs tuingereedschappen en machines en de bezemwagens, enz. mooi vinden. Het is allemaal goed, maar ik moet er mijn hart niet op zetten. In de Bijbel wordt heel nadrukkelijk gezegd dat we eerst Gods Koninkrijk moeten opzoeken. Dan zal alles ons toegeworpen worden.”

Hopelijk vind je het antwoord afdoende, maar zo niet dan hoor ik graag je reactie.

Gods’ zegen toegewenst,
Ds. A. K. Wallet

Tags in dit artikel:

handicapHeilig Avondmaal