Makkelijk praten over zelfbevrediging

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Aan kand. Van Ginkel. Ik las uw antwoord over zelfbevrediging. Maar er is zoveel waarmee we onszelf (mogen) verwennen. Eens een keer iets leuks voor jezelf kopen is een voorbeeld. U noemt het een zonde. Maar ik dacht ook, u hebt wel erg makkelijk praten. Als je zelf getrouwd bent kun je dat wel heel erg makkelijk zeggen. Als je ongehuwd bent en geen relatie hebt, dan zijn er wel terdege die seksuele spanningen. En zelfbevrediging hoort toch ook echt bij het ontdekken van jezelf en de puberteit? Zegt u dan ook dat dit zonde is?

Zeker de Bijbel noemt nergens dat dit zonde is. De Bijbel zegt wel dat het zonde is als je niet op je vrouw maar alleen op jezelf gericht zou zijn. Dat is evengoed zonde. Denkt u dat het mogelijk is om als man, zonder een relatie, helemaal zonder zelfbevrediging te leven? Dat kan gewoon echt niet. En dan de worsteling als ik er al zolang om bid en de Heere heeft het tot op heden niet gegeven. Dat is ook een grote worsteling hoor. Kunt u me hierin a.u.b. verder helpen?

Antwoord

Naar aanleiding van deze vraag, heb ik eerst nog eens gelezen wat ik destijds geschreven heb. Een duidelijk, op de Schrift gefundeerd antwoord, waar ik nog steeds geheel achter sta. Ik adviseer je graag het nog eens te lezen.

Ik heb veel begrip voor de worsteling die er kan zijn in het leven van jongeren en ouderen, op dit punt. Ik besef ook dat de situatie van mensen op het terrein van relaties nogal kan verschillen. Een getrouwde met een gezond huwelijksleven heeft "makkelijk praten"; een ongetrouwde die "brandt van verlangen" zal veel meer moeite hebben om zijn begeerten bijbels te kanaliseren.

Mijn antwoord, zoals destijds gegeven, blijft desondanks staan. Tegelijkertijd zeg ik (opnieuw) dat anderen andere antwoorden geven. Misschien kun je eens wat vergelijken. Voor mij is van wezenlijk belang dat je je laat leiden door het Woord van God.

Bid om licht en leiding en ook om een gezonde relatie. Vertrouw er op dat God je wil helpen.

Kand. G. A. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

zelfbevrediging