Gemeente tutoyeren

Ds. A.A. Brugge / Geen reacties

Vraag

Een vraag voor ds. Brugge uit Dordrecht. Onlangs was ik bij u in de kerk en het viel mij op dat u de gemeente voortdurend aansprak met “jij” en “jullie”. Is dit uw gewoonte? Wat vinden de ouderen in uw gemeente hiervan?

Antwoord

Een predikant moet zich richten op de gehele gemeente. Zowel ouderen als jongeren. Het is mijn gewoonte om de oudere generaties aan te spreken met “u”, en de jongeren met “jij” of “jullie”. De reden waarom een dominee dit doet is, om in elk geval het idee te geven, dat hij tussen de gemeenteleden wil staan, en er uitdrukkelijk jongeren bij wil betrekken.

Wat de ouderen hiervan vinden? Ik heb er nog nooit iemand over gehoord. Nu hoort een predikant natuurlijk niet altijd alles, maar niemand heeft er mij vragen over gesteld. In elk geval mag het aanspreken van de gemeente nooit tot iets populairs worden, dan doet het afbreuk op de ernstige inhoud van het Woord van God.

Ds. A. A. Brugge

Tags in dit artikel:

tutoyeren