Zaken in preek zonder bijbelse grond

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Graag zou ik een brandende vraag stellen aan ds. C. Harinck. Ik heb met veel genoegen een aantal boeken van uw hand gelezen, waaronder het boek over de toeleidende weg. Nu is het zo dat ik zelf in een kerk zit waar zaken gepreekt worden die volgens uw boek geen bijbelse gronden hebben. Dat leidt dan vaak tot moeiten, vragen, spanningen, frustraties, grote twijfels en soms zelfs grote aversie aan mijn kant. Het is gelukkig vaak ook anders, maar er zijn momenten dat ik dingen hoor die ik niet terug kan lezen in de Schrift en dan heb ik een slechte zondag. Dan moet ik zaken beleven die geen grond in de Schrift hebben. Zaken worden vergeestelijkt en lijken het product van een rijke verbeelding.

Ik heb wel eens nagedacht om een ander kerkverband te zoeken, maar ik weet niet of dit Gods wil is en mijn vrouw zal sowieso niet meegaan in dit geval. Kunt u mij misschien advies geven hoe ik om kan gaan met deze situatie? Kan ik soms op een andere manier luisteren? Op dit moment bezoek ik soms ook diensten van de HHK voor het evenwicht.

Antwoord

Ik kan je vraag wel begrijpen, maar vind het wat moeilijk om hierop via deze website antwoord te geven. Ik zou de situatie moeten kennen. Ik zou de prediking moeten beluisteren. Dan pas zou ik kunnen oordelen of hier van de Schrift wordt afgeweken.

Met alle goede bedoelingen, om bijvoorbeeld de oppervlakkigheid te bestrijden, laat men de bijbelse personen soms inderdaad dingen beleven die helemaal niet in de Schrift terug te vinden zijn. Je zou hierover een gesprek moeten kunnen hebben met de predikant of de ouderlingen.

Ik weet niet of u een gezin hebt, maar denk vooral om je gezin. Wees in gesprek met hen toch positief om het goede in de preek aan te wijzen. Probeer ook zelf wat onbevoorooreeeld te luisteren.

Ds. C. Harinck