Gods leiding in je leven

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Hoekman, over de vraag 'Gods leiding in je leven'. Ik probeer Gods weg te gaan door af te wachten hoe Hij me leidt. Maar dit wil niet goed lukken, omdat mijn eigen wil zo sterk is en ik ben veel te ongeduldig om Gods wil af te wachten. Ik pieker er al dagenlang over wat ik moet doen! Hoe moet ik omgaan met Gods leiding in mijn leven? Dit gaat eigenlijk over het beginnen van een eigen zaak in de hoofdzaak, en verder over beslissingen over het krijgen van kinderen en of de vrouw naast het gezin weer zal/mag gaan werken, ja of nee?

Antwoord

God leidt ons leven elke dag, daar is geen twijfel over mogelijk! En de Heere geeft ook antwoord op onze vragen, maar dat doet Hij op Zijn tijd en niet wanneer het ons uitkomt! Soms moeten we leren de gave van geduld te oefenen. Onlangs maakte ik nog mee dat ik haast had en dan zul je net zien dat er op dat moment een auto voor je rijdt die voor jouw gevoel niet erg opschiet. Geduld oefenen is een schone, maar zeer moeilijke zaak. Zowel als het gaat over het stoffelijke als over het geestelijke, zoals Gods leiding bij belangrijke beslissingen.

Mijn ervaring en advies is, stap op het doel af en als de Heere het niet wil, dan houdt de ezel van Bileam u wel tegen. En de Heere zal u zeker laten merken als iets niet naar Zijn wil is! Dat betekent niet dat elk doel de middelen heiligt, maar een eigen zaak beginnen is zeker een legitiem doel. Wel moet u er een gebedszaak van hebben gemaakt, maar zoals ik het begrijp hebt u dat ook beslist gedaan.

Als ik in deze dure en voor velen zware tijd zou zeggen, dat een vrouw niet zou mogen werken, dan was ik beslist (farizees) onbarmhartig, tenzij u uw gezin gemakkelijk kunt onderhouden van één salaris. En natuurlijk gaan de kinderen altijd voor en is belangrijk dat er iemand thuis is als de kinderen thuis komen, maar dat is gemakkelijk te regelen met al die parttime banen.

Ds. J. Hoekman

Lees meer artikelen over:

Gods leiding