Toch voorbehoedsmiddelen gebruiken

Ds. P. J. den Admirant / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van begin 21. We zijn nu bijna 2 jaar getrouwd en hebben een lief kindje. Voordat we trouwden hadden we afgesproken geen voorbehoedsmiddelen te gebruiken voor en in het huwelijk. We hebben vrij lang verkering gehad en helaas is het zo ver gekomen dat ik zwanger was voor we wilden trouwen. Na de bevalling ben ik (ironisch genoeg) toch de pil gaan gebruiken om een aantal redenen. Ik had mijn opleiding nog niet af en omdat dit een hbo-opleiding is wilde ik daar toch wat mee doen. Ten tweede had ik emotioneel best wel een tik gekregen van het trouwen, bevallen, moeder en vrouw worden en een opleiding afronden in 1 jaar. Ik zag het niet zitten om eventueel weer zwanger te kunnen worden. Resultaat is dat ik nu een leuke baan heb, 2 jaar getrouwd ben, een lief kindje en lieve man heb, 3 dagen kan werken in de week, maar nog steeds de pil slik. Ik moet eerlijk bekennen dat het leven vrij gemakkelijk is zo. We kunnen gemeenschap hebben wanneer we willen -want we gebruiken de pil- ik kan 3 dagen werken in de week en we mogen ouder zijn van een kindje. Ideale situatie lijkt het. Ik heb er alleen steeds minder vrede mee. Ten eerste geloof ik dat het voor je lichaam niet goed is om lang de pil te slikken. Daarom wil ik er sowieso vanaf. Verder vraag ik me echt af wat op bijbelse gronden goed is. We willen geen kinderen gaan plannen. We zijn wel erg geïnteresseerd in de NFP-methode. Hoewel we dan (voor m’n gevoel) meer leven zoals op bijbelse gronden bedoeld is, ben ik toch bang de NFP te gebruiken om te plannen. En waar ik ook bang voor ben is het risico dat je dan toch alsnog naar bijvoorbeeld een condoom grijpt als je in de vruchtbare periode eigenlijk geen gemeenschap kan hebben maar dit wel graag zou willen. Maar dat zal waarschijnlijk vooral een kwestie van zelfdiscipline zijn. Wat wil de Bijbel, wat wil God in deze dingen? Ik moet eerlijk zeggen dat ik de stap naar meer kinderen en dus ‘thuismoeder’ zijn, nog wel erg moeilijk vind. Ik vind blijkbaar mijn werk ook nog wel belangrijk... en ben nog vrij jong. Het is niet zo dat ik altijd wil werken of supercariére wil maken. Als ik 3 of meer kinderen mag krijgen zou ik graag thuis zijn om voor ze te zorgen en hiernaast vanuit huis nog wat actief zijn voor anderen, maar op het moment ben ik nog erg blij met mijn baan en zou er graag nog een verdiepende studie aan vast plakken. We komen er alleen niet helemaal uit wat nu de goede richting is om in te slaan voor de toekomst.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Als ik je goed begrijp is je concrete vraag of je voorlopig mag wachten met het krijgen van kinderen, en je huidige leven kan voortzetten. Aan de ene kant wil je plannen, maar aan de andere kant heb je daar onvrede mee. Vervolgens is je vraag wat de Bijbel hierover zegt. Daarnaast ben je ook geïnteresseerd in de NFP-methode en zou je daar meer vanaf willen weten. Waar ik benieuwd naar ben is of ook je man dezelfde vragen heeft als jij hebt.

Al met al best moeilijke vragen. Zeker omdat er tegengtrijdige gevoelens zijn: een fijn leven nu, maar mag dat wel? Er tegenop zien om weer zwanger te raken. “Ik zag het niet zitten om eventueel weer zwanger te worden.”

Laat ik beginnen met je vraag over wat de Bijbel hierover zegt. De Bijbel spreekt zich uiteraard niet uit over het voorkomen van zwangerschappen via de ons bekende methoden, omdat die er eenvoudig niet waren. Dus moeten we zoeken naar bijbelse principes. Daarbij zijn twee dingen van belang:

1. Het bijbelse gebod (waar Gods zegen aan verbonden is) om vruchtbaar te zijn en ons te vermenigvuldigen. Daar staat overigens niet bij dat er zoveel mogelijk kinderen ter wereld gebracht moeten worden. Maar het is wel een gebod, waaraan zegen verbonden is. Mensen(kinderen) zijn beelddragers van God. Daarom is het belangrijk dat er mensen op aarde geboren worden, tot eer van God.

2. Daarnaast is er ook de menselijke verantwoordelijkheid en de situatie waarin we ons bevinden. Lichamelijke en psychisch-emotionele factoren mogen een rol spelen in de vragen rond gezinsvorming. Daarom is het van belang nog eens te kijken naar wat je bedoelt met “ik zag het niet zitten om eventueel weer zwanger te worden.” Wat bedoel je precies met die woorden? Ik kan het lichamelijk, emotioneel niet aan? Of: ik moet er niet aan denken weer een kind te krijgen, want ik houd van m'n werk...? Kijk, het is belangrijk dit helder te hebben.

De situatie dat je jong getrouwd bent maakt enerzijds dat je nog het een het ander wil bereiken, waar je nog niet aan toe gekomen bent. Aan de andere kant ben je niet gelukkig met het kiezen voor jezelf. Zo begrijp ik wat je schrijft. Probeer dus helder te hebben wat je diepste beweegredenen zijn.

Mij lijkt me dat op dit moment je diepste vraag is; vindt de Heere God het goed als we nog even met (het krijgen van meer) kinderen wachten, totdat ik een poosje heb kunnen genieten van mín werk en nog wat meer aan een vervolgstudie heb kunnen doen? Je verlangens zeggen: “ja.” Je geweten twijfelt. “Wat zegt de Bijbel?”

Begrijp je dat er geen pasklaar antwoord te geven is? Zeker niet door een ander, van buitenaf, die zich niet in jouw situatie bevindt. Ik kan jullie situatie niet beoordelen en daar een bijbelwoord naast zetten.

Misschien helpt het jullie verder als je enkele vragen voor jezelf helder hebt:

1. Kun je nog een kind op dit moment niet aan, of wil je gewoon eerst genieten van werk en studie?

2. Hoe ervaren jullie het samen om een kind te hebben en kinderen te krijgen? Welke rol speelt in jullie leven de dank aan God?

3. Kunnen studie en werk in de toekomst helemaal geen rol meer spelen, als er meer kinderen zouden zijn?

4. In hoeverre brengen jullie je vragen bij de Heere God, in de verwachting dat jullie van Hem wijsheid ontvangen.?

Van harte sterkte gewenst in alle overwegingen!

Ds. P. J. den Admirant

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    In 2020 met emeritaat.

Tags in dit artikel:

gezinsvormingvoorbehoedsmiddel