(Niet) de Heilige Geest afwachten

drs. I. A. Kole / Geen reacties

Vraag

Het is toch niet de bedoeling dat het leerstuk van de Heilige Geest functioneert als blokkade in de prediking? Dus afwachten tot de Heilige Geest komt en in je gaat werken? Je moet toch heden, zo je Zijn stem hoort, je niet verharden. Tegelijk kan je dit niet. Hoe moet je dan het leerstuk van de Heilige Geest zien? Hoe zag Luther dat?

Soms zijn er preken dat de Heilige Geest niet zo genoemd wordt op zich, maar dat Christus centraal staat, dus het Voorwerp van het geloof. En de oproep klinkt dan dat een ieder die in Hem gelooft zal zalig zijn. Maar dan hoor je niet echt iets zeggen over de Heilige Geest. Toch weet ik zeker dat die dominees ook de Heilige Geest leren!

Maar soms zijn er ook preken, dan staat de concretisering van het werk van de Heilige Geest in het hart van de zondaar centraal. Die preken leiden zo vaak tot ontmoediging. Dan kijk je naar binnen of je herkent wat je hoort preken, ben je hier onzeker over, twijfel je hierover of weet je het gewoon niet, of durf je het niet te geloven. Dan is er geen troost maar sterke ontmoediging. Dat is toch niet de goede uitwerking van de preek? De Heere wil toch nooit ontmoedigen? Hoe moet ik dan de plaats van de Heilige Geest in de prediking zien?

Graag antwoord door iemand van de Ger. Gem.

Antwoord

De onzekerheid die je ervaart, kan ik me goed voorstellen. En in een preek komt zoveel aan de orde dat je soms denkt, hoe zit het nu precies. Enkele zaken zullen we delen. Als de Heere Jezus afscheid neemt van Zijn discipelen (Joh. 14 t/m 17),geeft Hij aan dat de Heilige Geest, de Trooster (14: 16) komen zal. In Joh.16 geeft de Heere Jezus aan dat de Heilige Geest ons in al de Waarheid leiden zal (13): de waarheid dat we buiten de gemeenschap met God leven door onze eigen schuld (8-11) en de mogelijkheid van schuldvergeving op grond van het offer van de Heere Jezus. De Heilige Geest zal Christus verheerlijken in de harten van zondaren. De Heilige Geest maakt plaats, ruimt de zonden op én schenkt het geloof als een gave/gift van God (Ef.2:8). En door het geschonken geloof krijgen we deel van Christus en aan alles wat de Hij verdiend heeft/aangebracht heeft: vergeving van zonden, gerechtigheid (recht tussen God en mij), heiligheid (het dienen van de Heere, levensvernieuwing) en verheerlijking (in de hemel de Heere volkomen dienen, zonder einde!) (1 Kor.1: 30); Zie verder HC zondag 7 vr./antw.20 en zondag 20).

Jezus heeft de straf voor de zonden betaald, heeft de toorn van God verzoend, heeft de Wet volbracht (Matt.5:17), maar hoe krijg ik  daar nu deel aan? De toepassing door de Heilige Geest, Die in ons hart blijft wonen, zodat ik minder word en Hij (de Heere Jezus) meer, me alles wordt! Hij is de Schoonste van de mensenkinderen, dat is dan Mijn liefste!

In de prediking heb je twee zaken: voorwerpelijk (wat en hoe de zaligheid verdiend is) en onderwerpelijk (hoe krijg ik deel aan alles wat er verdiend is, zodat ik de Heere van harte leer dienen.

Omdat we in bezet gebied leven: de duivel, de zondige wereld en mijn oude bestaan dat steeds de kop opsteekt (Paulus: het goede dat ik wil doen doe ik niet, maar het kwade, de tweestrijd in het leven van een gelovige! Maar ook: ik dank God door Jezus Christus onze Heere! (Rom.7:18-25).

Soms is er de gevoelige genade: Dat je mag ervaren dat de Heere goed voor je zorgt, dat je Zijn nabijheid zo ervaart/voelt dat alles dan goed is wat de Heere doet! Soms mag je door het geloof weten dat de Heere je kent. maar dan is er de strijd (bezet gebied!), maar het goede werk dat de Heere gewerkt heeft dat blijft in stand! Hij maakt af wat Hij door de toepassing van de Heilige Geest: Hij is de Alfa en de Omega!

Het gaat om het werk van de Drieënige God: Lof aan de God de Vader Die verkiest, lof God de Zoon Die de zonden vergeeft, lof God de Heilige Geest door Wie we het Lam omhelzen!

Wat zal het straks zijn? God de Heilige Geest, Die ons de Bijbel gegeven heeft, werkt door Zijn eigen Woord (Rom.10:17) en zegt ook nu nog: En de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort zegge: Kom en die dorst heeft kome en die wil neme het water des levens om niet! (genade alleen!) (Openb.22:17)

Bid om de levendmakende Geest! Die Christus verheerlijkt!

Drs. I. A. Kole

Tags in dit artikel:

Heilige Geest