Mormonen of De kerk van Jezus Christus van de heiligen der laatste dagen

Ds. L.W. Smelt / Geen reacties

Vraag

Wat zijn de verschillen tussen het geloof van de Mormonen (de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen) en het christelijk geloof? Hoe zou ik iemand die in deze religie is opgegroeid kunnen uitleggen waarom alleen het bloed van de Heere Jezus redding kan brengen? Op welke manier kan ik hen het evangelie uitleggen? Waarom is voor ons alleen de Bijbel het Woord van God? Hoe weten we dat onze Bijbel compleet is? Geloven we wel in dezelfde God? Is het goed om het boek van Mormon te lezen en vervolgens de Heere te vragen of dit de waarheid is (dit is wat men mij voorstelde)? Ik mag weten dat ik een kind van God ben; hoe kan ik deze mensen helpen?

Antwoord

Ik zie ze zo twee aan twee lopen door de straten van Lima (Peru): Mormonen oftewel “De kerk  van Jezus Christus van de heiligen der laatste dagen.” Amerikaanse Mormonen vooral uit Salt Lake City afkomstig (een voorbeeldschone stad waar deze religieuze beweging is begonnen) worden verplicht om twee jaren van hun jeugd als zendelingen elders naar de wereld te gaan. Ze lopen met badges op en herkenbaar aan hun witte overhemd met stropdas. In Lima hebben ze al vele soortgelijke kerken  gebouwd. Ook een hele grote en luxueuze tempel in de rijke wijk van Lima. Men wil duidelijk indruk wekken en dat is in een arm land erg gemakkelijk. Het doet echter allemaal erg steriel aan. Ze willen ook geen enkel contact met christelijke kerken. Het heeft voordelen om Mormoon te zijn. Je kunt eerder een visum krijgen naar de VS.

Uitgangspunt voor een gesprek is de laatste zin van de vraagsteller. Probeer woorden te geven aan wat voor jou “kind van God” zijn betekent. Vraag de mormonen daarna hetzelfde te doen. En belangstellend door te vragen over wat het Boek van Mormon toevoegt aan het kind van God zijn volgens de Bijbel. Als het plus bijna allemaal doelt op heiliger leven volgens bepaalde regels (geen koffie; tienden geven, etc) dan voel je: het is een wettische sekte. Vraag hen wat “vrijheid in Christus” voor hen betekent.

Wees dan wel eerlijk door te erkennen dat christenen ook niet alleen de Bijbel hebben. Wij hebben ook onze tradities, die helaas soms meer gewicht hebben als de Bijbel zelf. Wij hebben dus eigenlijk hetzelfde probleem als zij: Hoe voorkom je dat naast de Bijbel andere boeken evenveel of nog meer gewicht krijgen? Ik vind Mormonen in die zin gevaarlijk dat ze altijd beginnen met de Bijbel, maar vroeg of laat komt de aap uit de mouw: het boek van Mormon krijgt meer gewicht.

Gesprekken met M. kunnen ons dus bewust maken van onze visie op de relatie Bijbel - andere boeken van (bevindelijk gereformeerde of protestantse of evangelische) theologen.

Jij wilt hen helpen, dat is een goed uitgangspunt. Maar met discussies over de leer zul je weinig of niets bereiken. Hoogstens zul je invloed op ze hebben als je ze alleen spreekt. Durf het dan maar aan samen gedeelten uit de Bijbel te lezen en ook uit het boek van Mormon. Praat door over hoe je er hier en nu uit leeft. Laat je niet verleiden tot redetwisten over allerlei puzzels over de toekomst. Want dat is wegvluchten uit het heden.

Lees zelf een boek over het verschil tussen kerk en sekte (bijvoorbeeld dat van F. Boerwinkel) en groei in zelfkritiek dat een kerk altijd neigt tot sektarische opvattingen of levenspraktijken. Probeer te snappen waarom het bij vele jongeren in vooral arme landen aanslaat. Waardeer hun nette levensstijl. Doorzie hun ideologische, politieke (hoewel officieel zogenaamd a-politieke)  lading die meekomt met hun overal aanwezige zendelingen. Vraag ze waarom ze niet samenwerken met christelijke kerken en wat ze op ons tegen hebben. Vooral vraag jezelf en hen: Wat dunkt u van de Christus? Hoe volg jij Jezus?

Probeer je te oefenen in het onderscheiden tussen ware en valse profetie  en ontdek opnieuw de gezonde gereformeerde leer, die niet verziekt. Blijf onderscheid maken tussen de canon van de Bijbel (dus blijf geloven dat de Bijbel compleet is; zonder te ontkennen dat bij ons tradities ook een bijrol vervullen) en wat er daarna aan tradities is aangekoekt. Dromen en visioenen van heiligen nu geef ik nooit hetzelfde gewicht als de Bijbel. Zij geven die van Smith wel hetzelfde of meer gewicht als de Bijbel. Helaas slaat de duivel nog steeds zijn slag door veel verwarring te zaaien onder hen die zich kerk en heiligen noemen. Wees dus goed op je hoede. Krijg geen verkering bijvoorbeeld met een Mormon. Je overtuigt ze niet!

Tenslotte: het beste wat je kunt doen is bidden voor ze en je verwonderen over de betekenis van het kerstfeest: Gods onvoorwaardelijke liefde voor dwaalzieke mensen. Straal dat uit.

Ds. L. W. Smelt

Lees meer artikelen over:

Mormonensekte