Snorren en baarden verboden

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Waarom is het in sommige reformatorische kringen 'verboden' voor mannen -en vooral ambtsdragers- om snorren/baarden te dragen? Dat is mij nooit duidelijk geworden. David, Aäron en anderen hadden volgens de Bijbel een baard. De Heere Jezus en Zijn discipelen waarschijnlijk ook. Ik lees in het Nieuwe Testament nergens een verbod op baarden. Hoe zit dat? Wordt hier aan de man geen juk opgelegd dat door mensen is verzonnen?

Antwoord

In de Bijbel wordt nergens het dragen van snorren en baarden verboden. Niet alleen bijbelheiligen, maar ook veel van onze oud-vaders droegen een baard. Denk aan Bogerman, de voorzitter van de Nationale synode te Dordrecht.

In een bepaalde periode in de geschiedenis werd het de gewoonte om de baard af te scheren en dagelijks in de prullenbak te deponeren. Dat werd toen gezien als nieuwlichterij ofwel nieuwmodisch. Men was daar dus tegen. Later was iedereen er zo aan gewend dat het normaal beschouwd werd om de baard in de prullenbak te doen. Toen op een gegeven moment mannen weer baarden gingen dragen werd dat als een afwijking van het normale leefpatroon gezien. In de kerk ging men de baard toen wereldgelijkvormig noemen. Op die manier hangt het dus helemaal samen met de cultuur van een bepaalde periode in de geschiedenis of men een baard goed vond of niet.

In de pruikentijd droegen veel van de zo geroemde oud-vaders een pruik met lang golvend haar tot op de schouders. Daar stonden ze mee op de preekstoel. Dat zou een dominee in de reformatorische gezindte niet moeten proberen. Hij zou algemeen verzet ontmoeten. Zo zijn er dus veel zaken, die met de cultuur in een bepaalde periode te maken hebben.

Overigens ken ik verschillende ambtsdragers in de reformatorische gezindte, die een snor of een baard hebben. Dat levert in de gemeente waar ze dienen geen problemen op. Het zal zelfs per gemeente verschil uitmaken of men het goed keurt of niet. Bedenk dat het om middelmatige zaken gaat, waar verschillend over geoordeeld kan worden. De Bijbel geeft in ieder geval geen verbod op snorren en baarden. Je zou haast zeggen, in onze tijd van unisex, ook in de kleding, dat het dragen van een snor of baard nog zo'n beetje het enige middel is om je te onderscheiden van de vrouw en te laten zien dat je echt een man bent.

Als een snor of baard opspraak geeft in de kring waarin je leeft, kun je natuurlijk ter wille van de vrede je aanpassen aan de subcultuur van die kring. Opspraak geven is volgens de Bijbel wel zonde. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

baard