Ik wil mijn leven graag (heel graag) in het teken laten staan van God, maar er g...

Ds. J. C. Schuurman / Geen reacties

Vraag

Ik wil mijn leven graag (heel graag) in het teken laten staan van God, maar er gaat nog zoveel verkeerd. Ruzies met mijn broertjes en zusje of met mijn ouders. Mijn vraag is dus: Wat kan ik daartegen doen? Is mijn liefde nog niet zo groot?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste jongere,

Bedankt voor je vraag. Ik merk aan je woorden dat je vaak teleurgesteld wordt in jezelf. Aan de ene kant wil je graag met de Heere leven, terwijl er aan de andere kant telkens weer dingen mis gaan. Daardoor vraag je je af of je liefde tot God wel groot genoeg is? Ik kan je vraag goed begrijpen. Ik wil proberen om er op in te gaan.

Het is om te beginnen belangrijk te beseffen dat we op een gebroken wereld leven. Hier is het niet volmaakt. Ook niet in het leven van een christen. In de Bijbel zien we steeds weer dat gelovigen hun fouten hebben. Ze kunnen vallen en struikelen. In de brieven merken we dat het in de onderlinge verhoudingen scheef kan zitten. Vandaar het grote aantal vermaningen.

Dit zeg ik niet om het verkeerde in ons leven goed te praten. Dat mag niet. We hebben er (biddend) tegen te strijden. Maar we lopen wel het gevaar om krampachtig te worden. Eigenlijk willen we zelf het verkeerde en het zondige overwinnen. In eigen kracht. Maar dat lukt je nooit.

Waar komt het op aan? Dat we het echt van de Heere Jezus verwachten. Alleen in de verbondenheid met Hem wordt ons leven vernieuwd door de Heilige Geest. Als jij vraagt: “Wat kan ik daartegen doen?” - dan zou ik je vooral op het gebed willen wijzen. En noem dan maar concreet de dingen die je dwars zitten en waar je tegenop loopt. Dus ook die ruzies thuis. En vraag dan ook concreet aan de Heere om bijvoorbeeld een stukje zelfbeheersing. Dan zul je merken dat Hij je helpt.

En dan dat punt van de liefde tot God en elkaar? Aan onze kant is dat altijd een liefde waar veel aan mankeert. Bovendien moet de liefde ook groeien. Juist doordat we steeds weer ervaren dat we tekort schieten, blijven we kleine en zondige mensjes die het van Gods genade moeten hebben. Weet je - Zíjn liefde is groot! Dat is het geheim waar het geloof van leeft.

Laat het je eerste zorg zijn dat je dichtbij de Heere Christus leeft. Hij is de bron van vergeving en vernieuwing. En als het dan toch weer misgaat, laat je dan niet teveel neerdrukken door je eigen falen. Maar neem biddend de toevlucht tot Hem. Bij Christus moeten we zijn. Met al onze vragen. En dus ook met deze vraag die jij stelt.

Ik wens jou veel kracht van de Heere toe.

Ds. J. C. Schuurman
Boven-Hardinxveld

Ds. J. C. Schuurman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Boven-Hardinxveld
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    In 2020 met emeritaat.