Kaakkramp

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik ben recent naar de tandarts geweest en moest drie gaatjes laten vullen. Alleen kwamen we niet verder dan één gaatje, omdat ik zulke pijn/kramp in mijn kaken kreeg. Ik heb er altijd wel een beetje last van gehad dat ik pijn had als ik mijn mond ver open deed. Er kan één vinger tussen mijn boven- en onderkaak. Zodra ik mijn mond verder opendoet, doet het pijn achteraan mijn kaak waar ze -zeg maar- bij elkaar komen. Maar nu is het constant aanwezig, ook als ik mijn mond gewoon dicht heb. Bewegen kan gewoon, eten kan ook, maar ik voel constant een gespannen voel en zodra ik mijn mond open doe, dan gaat het pijn doen. Ik vraag mij af wat ik hieraan kan doen? Heeft het ermee te maken dat ik mijn mond niet op een goede manier open? Of omdat ik een beugel gehad heb drie jaar geleden (met slotjes)? Mijn tante heeft vroeger (10 jaar geleden) een beugel gehad en kreeg daar nu last van, en haar kaken zaten vast. Hoe kan ik deze pijn en gespannenheid verminderen?

Antwoord

Kaakkramp is een complex probleem. Er kunnen verschillende oorzaken meespelen: de anatomie, de spierspanning, factoren van emotionele aard, etc.

Wat de behandeling betreft: er zijn gespecialiseerde fysiotherapeuten, kaakchirurgen, tandartsen. Soms wordt met therapie gewerkt, soms in combinatie met medicijnen, of beugels. De behandeling hangt natuurlijk vooral af van de specifieke oorzaak. Daar moet dus eerst goed naar gekeken worden, dan kun je verder kijken hoe je het aanpakt. Of er verband bestaat met een beugel valt vanuit mijn positie niet te beoordelen.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

krampmedisch