Er is een stabiele thuissituatie, een gezin met kinderen. De vrouw is meerdere k...

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Er is een stabiele thuissituatie, een gezin met kinderen. De vrouw is meerdere keren vreemd gegaan en zegt van beide mannen te houden. Geeft aan geen spijt te hebben. Wel kerkelijk getrouwd, maar niet meer lid van de (Hervormde) kerk. Kerk en geloof speelt geen rol meer in hun gezinsleven. 1. Hoe kan de man het beste handelen in deze situatie? 2. Als de man zijn vrouw in deze situatie verlaat en mogelijk een nieuwe partner vindt, mag een gescheiden man/vrouw hertrouwen als er sprake is van overspel? 3. Kan dit huwelijk dan kerkelijk bevestigd worden? 4. Wat zijn daar de bijbehorende argumenten voor? 5. Wordt in elke kerk binnen de gereformeerde gezindte hierin hetzelfde gedacht? Zo niet, wat zijn de verschillen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik heb de indruk uit de formulering van de vragen dat hier iemand aan het woord is, die niet voor zichzelf deze vragen stelt maar voor iemand in zijn omgeving. Uiteraard kan ik dat mis hebben, maar zo probeer ik nu te antwoorden, ook puntsgewijs.

1. Wordt in alle kerken van geref. gezindte op dezelfde manier gehandeld in zaken van huwelijk en echtscheiding en tweede huwelijk? Mijn antwoord moet helaas nee zijn. Zelfs binnen één kerkverband kan de ene kerkenraad soms heel anders handelen dan de andere. Dat schept uiteraard verwarring, maar het is de realiteit.

2. Op de vraag hoe het beste gehandeld kan worden in de situatie zoals deze geschetst wordt, kan ik eigenlijk maar één woord als antwoord bedenken: bekering is hier hard nodig. Tot de Heere en tot elkaar. Als ik de vraagsteller goed begrijp -zijn brief is op dat punt niet helemaal duidelijk- dan is er voor de Heere en Zijn dienst in het gezin geen plaats meer. Daarom meent de vrouw dat ze van twee mannen tegelijk kan houden. Maar waarom wil de man dan weten of hij na scheiding een nieuw huwelijk kan aangaan dat ook kerkelijk bevestigd kan worden? Of ligt het bij de man toch anders?

3. In ieder geval:Gods Woord noemt overspel -en dat doet de vrouw blijkens de brief- als enige grond voor scheiding. Dat wil zeggen: het moet niet, maar het mag wel. En wanneer de andere partij nadien een nieuw huwelijk wil aangaan, dan is dat geoorloofd. Deze lijn is duidelijk af te leiden uit het onderwijs dat de Heere Jezus op dat punt heeft gegeven en dat ook wordt aangehaald in het oude huwelijksformulier. Daar wordt hoererij of overspel als enige echtscheidingsgrond genoemd. In dat geval mag de verlatene opnieuw trouwen, zie Matth. 19:3-9 en parallelle plaatsen.

Hopelijk heb ik zo enig antwoord gegeven.

Met vriendelijke groeten,
Ds. J. Westerink