Mijn vriend en ik hebben geruime tijd verkering. Als ik hem vraag hoe hij ergens...

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik hebben geruime tijd verkering. Als ik hem vraag hoe hij ergens over denkt (bijvoorbeeld seksualiteit) zegt hij vaak dat hij het niet weet, of er niet over nadenkt. Hoe moet ik hier mee om gaan? Ik heb al aangegeven bij hem dat ik het prettig vind als hij hier wel over nadenkt. Maar dat lijkt lastig te zijn voor hem.

Antwoord

Beste vragensteller,

Net terug van vakantie en daar lees ik je vraag. Sorry dat het zo lang heeft geduurd, maar dat heb je met de vakanties.

Je vraag is best een lastige. Iemand die niet wil, kun je moeilijk dwingen. Het lijkt me in jouw geval echt het beste om er toch over te (blijven) praten. En ik vind dat je het heel goed communiceert, door te zeggen dat je het prettig vindt als hij er wel over na wil denken. Dan blijf je heel dicht bij jezelf en je verwijt de andere niets. Mooi.

Toch lijkt hij daar niet voor te vallen. Heeft hij wel eens nagedacht over het huwelijk? Wat stelt hij zich daar bij voor? Of over het dienen van God?
Of... Nou ja, er zijn tal van onderwerpen te vinden, waar over nagedacht moet worden, wil je er een mening over hebben.

Je noemt het ook “lastig” voor hem. Vindt hij het dus moeilijk of wil hij het niet? Als hij het moeilijk vindt, kun jij hem daarbij misschien helpen. Je kunt vragen of hij het nodig vindt. En als dat zo is, kun je vragen of hij er bij geholpen wil worden. En die hulp is het beste bij een open Bijbel. God geeft in Zijn Woord heel veel mooie handvatten hoe we ergens over moeten denken. En als je dat niet zo paraat hebt dan kun je misschien iemand te hulp roepen die er beter in thuis is.

Zit hij overigens op een vereniging of een gespreksgroep, dan kan dat ook een mooie aanleiding zijn om het er over te hebben. En zijn werk? Praat hij daar wel over dit soort dingen? Kortom: veel dingen om over na te denken. Een pasklaar antwoord heb ik niet, maar zoek het in gesprekken, eventueel met een derde erbij.

Heel veel sterkte alvast en als je verder geholpen wilt worden, reageer dan maar gerust.

Gods Zegen.

Groetjes,
J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

verkering