Tekort aan affectie (2)

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Aan de heer Muilwijk. Hartelijke dank voor uw enorm leerzame antwoord. Mag ik daarover nog een vraag stellen? Kunt u uitleggen in eenvoudige en praktische taal hoe en wat u bedoelt met: “Het kan zijn dat je de gevolgen daarvan dagelijks merkt in je leven. Dat er blokkades zijn van angst of boosheid of schuldgevoel. Het kan zijn dat je allerlei patronen ontwikkeld hebt om die gevoelens te compenseren.” Kunt u hier misschien nog een voorbeeld van geven, zodat het wat inzichtelijk wordt en praktisch?

Antwoord

Beste vragensteller,

Allereerst mijn excuses dat het antwoord lang op zich heeft laten wachten. Ik heb echter opnieuw mede mijn collega ingeschakeld. Zij zegt het volgende:

“Om een voorbeeld te geven: als je als kind weinig bevestiging gehad hebt van je ouders, kan het zijn dat je dat blijft zoeken. Je wilt steeds maar horen dat je het goed doet. Dus je bent dat in je jeugd te kort gekomen, en dat blijft een rol spelen in je leven. Het kan zijn dat je steeds probeert anderen te helpen. Want dan hoor je dat je zo'n fijn iemand bent. Maar het kan ook zijn, dat je jezelf helemaal terug trekt, omdat je denkt dat je het toch niet kan.

Ander voorbeeld: Je hebt als kind vaak op je kop gekregen omdat je bang was. "Wees een vent; een kind van mij doet dat niet." Maar ondertussen speelt die angst misschien nog steeds een rol in je leven. Je hoort je vader dan als het ware weer zeggen: je bent geen vent als je bang bent. Ik denk dat het heel belangrijk is om bij jezelf na te gaan, wat jou gevormd heeft. Niet om iets of iemand de schuld te geven. Maar om te begrijpen hoe je zo geworden bent en om te leren er mee om te gaan. Je bent nooit te oud om te leren. En het wonderlijke is: De Heere doorgrondt en kent ons. Voordat wij een woord gesproken hebben, weet Hij het al. Hij wil je ook helpen bij die zoektocht!”

Tot zover het antwoord. Ik hoop dat het je verder op weg helpt. Overigens wil ik ook zeggen dat ik absoluut geen specialist ben op dit gebied. Als je echt hulp wilt hebben, dan ben ik niet de aangewezen persoon. Daarom denk ik dat je jouw verdere vragen beter aan een echte specialist kunt stellen, zoals ook in mijn vorige antwoord is gezegd.

M. W. Muilwijk