Aan evangelist Van Dooijeweert, n.a.v. uw laatste antwoord. Ten eerste wil ik pr...

J.W.N. van Dooijeweert / Geen reacties

Vraag

Aan evangelist Van Dooijeweert, n.a.v. uw laatste antwoord. Ten eerste wil ik proberen iets recht te zetten, namelijk dat het niet mijn bedoeling is geweest om de Ger. Gem. te veroordelen o.i.d. Integendeel! Het is alleen mijn bedoeling geweest om antwoord te krijgen op een vraag waar ik mee zit. En ik heb deze vraag gesteld aan een Ger. Gemmer, omdat dat mijn kerkgenootschap is. Niet om daarmee te zeggen dat het in andere kerken zoveel verschil maakt. Ten tweede vind ik aan de ene kant uw voorbeelden van een onnutte prediking erg duidelijk. Aan de andere kant vraag ik me af: zijn onderwerpen als “wederkomst” juist niet ook erg belangrijk voor de kinderen? Elk moment kan God wederkomen, juist nù! En dan hoeft niet alles vergeestelijkt te worden, of een antichrist aangewezen te worden, maar door duidelijk laten zien hoe dichtbij Gods komst al is. Ik ben bang dat er nu zo weinig bij stilgestaan wordt.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik ga er helemaal vanuit dat je de vraag gesteld hebt zonder verkeerde bedoelingen. Al is het in de tijd waarin we nu leven wel eens moeilijk om dat te onderscheiden. Veel vragen worden gesteld om eigen ontevredenheid bevestigd te krijgen. Ik begrijp het probleem volledig! De Christusprediking is uitermate belangrijk. Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen... Maar ook  nu in de prediking!

Een oudere voorganger zei eens tegen me: Als je over een Bijbelgedeelte wilt preken kijk dan eerst of je Jezus er in ziet. Zie je die niet, dan later maar weer eens kijken, maar preken... Nu vooral niet! Jezus Zelf zei het zo: ...alzo moet de Zoon des Mensen verhoogd worden. Hierover hoeft geen enkele twijfel te bestaan! Maar hoe vul je dat in de praktijk van de prediking in? En dat is voor veel predikers heel moeilijk. Niet alleen in de Gereformeerde Gemeenten!

Ik kom door mijn werk in aanraking met veel groeperingen. Daar zijn zware wetpredikers bij,  zogenaamde “hallelujaroepers”, en alles wat daar tussen zit. Wat mij steeds opvalt is dat er heel gemakkelijk eenzijdig gepreekt wordt. Door de één wordt heel sterk benadrukt hoe zondig de mens toch wel is. En daardoor is de afstand tussen God en mens zo enorm groot... Heel terecht! Maar... Jezus is de brug naar God. En dat krijgt dan wel eens heel weinig aandacht. De ander roept en juicht: “broeders en zusters, we mogen straks eeuwig bij de Heere zijn”. Vaak wordt dan vergeten er bij te benadrukken dat dit alleen kan langs de weg van wedergeboorte, de noodzaak een persoonlijke Christuskennis. Dat wat de Christusprediking betreft.

Uw tweede probleem is net zo indrukwekkend! Paulus gaf ons de raad om “Maranatha” te roepen. Het lijkt in onze tijd er vaak op dat de kerk niet zo heel veel meer is “de Bruid van Christus”, die uitziet naar Zijn komst. Als gemeenten zijn we vaak ook “tijdgericht” bezig: met ons orgel, met onze kerk, met de verenigingen, met de toekomstverwachtingen, etc. We zouden bijna nooit meer omhoog kijken. En toch is dat wat Jezus als Koning van ons verwacht. Hij kon roepen: “Het is volbracht”. Hij was klaar en IS klaar. Maar zijn wij klaar? Staan we te wachten, met porpelend verlangen, op Zijn wederkomst?

Ik  heb zelf de laatste tijd verschillende keren uit Openbaring gepreekt. Wat heerlijk!! Ik denk inderdaad dat we meer aandacht aan de “laatste dingen” moeten geven. Het is zo bemoedigend om te weten dat Hij komt! Voorbij alle verdeeldheid onder de christenen, voorbij mijn zondige aard, voorbij alle verdriet en pijn. Voorbij alle ongerechtigheid die de aarde vervult... Wat zou het verrijkend zijn, ook vooral voor onze jongeren om er telkens weer aan herinnerd te worden dat ons geloof niet een zaak van de historie is maar van de toekomst.

Beste vriend/vriendin, ik stop er mee. Ik denk dat we elkaar begrijpen. Wil je reageren? Doe het gerust.

Hartelijke groeten,
evangelist J. W. N. van Dooijeweert

J.W.N. van Dooijeweert

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden: