Met het badwater het kind weggegooid

Ds. E.K. Foppen / Geen reacties

Vraag

Laatst hoorde ik een predikant tijdens een preek zeggen: wij hebben met het badwater het kind weggegooid. Wat wordt daar precies mee bedoeld?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vraag is kort. Mijn antwoord zal ook niet lang zijn. Laat ik eerst dit zeggen. Fijn dat je in ieder geval goed luistert naar wat je predikant zegt! Een actieve luisterhouding is van groot belang. De weg naar het hart loopt immers (onder andere) via het oor.

Nu naar je vraag. Je predikant heeft een gewoon Nederlands spreekwoord gebruikt. Volgens mijn woordenboek betekent het zo veel als: “in zijn ijver het verkeerde op te ruimen ook het goede verwerpen.” Iets anders gezegd: te goed opruimen, waardoor ook de dingen die bewaard hadden moeten blijven, verdwijnen. Nu kun je die uitdrukking natuurlijk in verschillende verbanden gebruiken. Omdat ik niet weet in welk verband je dominee dit heeft gezegd, kan ik de vraag ook niet verder beantwoorden. Hopelijk helpt de uitleg van het spreekwoord wel om dat wat je dominee bedoelde scherp te krijgen!

Katwijk aan Zee, ds. E. K. Foppen