De afgelopen weken ben ik er stukje bij beetje achter gekomen dat mijn vader via...

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

Vraag

De afgelopen weken ben ik er stukje bij beetje achter gekomen dat mijn vader via internet hechte relaties heeft met diverse andere vrouwen en hen ook in het echt bezoekt. Hij gaat al weken niet meer naar de kerk en chat dan met ze. Veroordeel me niet omdat ik dit op zijn computer uit heb gezocht. Ik weet dat dit schending van privacy is, maar in dit geval leek het me geoorloofd. Ik wist dat er íets aan de hand was en wilde hem niet vals beschuldigen. Nu heb ik de bewijzen. Hij is vader van een groot gezin. Hoe moet dit ooit verder met ons? Ik durf hem er niet op aan te spreken en ik wil mijn moeder niet ongelukkig maken door het haar te vertellen. Ik kan mijn vader niet missen.

Antwoord

Je hebt een onthutsende ontdekking gedaan. En je vraagt je af: wat moet ik doen? Ik doe je de volgende handreikingen:

Allereerst dit: Je hebt via computeronderzoek je in de handel en wandel van je vader verdiept. Ik denk dat je daar het recht toe had. Je bent tenslotte zijn zoon. En ik begrijp dat je hem niet kwijt wilt maar juist behouden wilt. Ook al zou iemand, wellicht je vader, het je ooit kwalijk nemen dat je dit gedaan hebt, houd het duidelijk voor ogen: je had het recht.

Wat je over je vader schrijft is niet minder dan dat hij bezig is met de zonde van ontrouw, overspel en hoererij. Verder neemt hij afstand van de kerk. Hele ernstige dingen.

Wat het eerst aan de orde is, is dat hij met zijn zonde geconfronteerd wordt. Jij hebt de ontdekking gedaan en je bent wat dat betreft de aangewezen persoon om ermee verder te gaan. Het is geen vraag of je dat moet doen. Zonde gaat het makkelijkst verder en richt het meeste kwaad aan als ze met rust gelaten wordt. In de Bijbel wordt het ons duidelijk getoond dat God de zonde niet met rust wil laten. Zelfs niet achteraf, als alles weer voorbij is en er geen haan meer naar kraait. God stuurde de profeet Nathan naar David toe om hem met zijn zonde te confronteren, toen alles al lang voorbij was. Het is nodig dat je vader zich bekeert van zijn zondige handelwijze. Dus je kunt deze zaak niet in de doofpot stoppen.

Er is inderdaad een risico als alles bekend wordt: dat je vader zich verhardt in zijn zonde en dat jullie gezin uit elkaar zal vallen. Maar het risico dat door zijn zondige handelwijze jullie gezin evengoed uit elkaar zal vallen is nog veel groter.

De weg naar de confrontatie van je vader moet dus gegaan worden. Je durft het zelf niet aan. Dat zal er wel mee te maken hebben dat je vader niet zo erg benaderbaar is met deze dingen. Dan is het wijzer om er je moeder bij te betrekken. Ik begrijp je aarzelingen om het aan haar te vertellen. Je wilt haar niet ongelukkig maken. Toch kun je daar niet omheen. De pijn en het verdriet die het haar zal bezorgen als jij haar vertelt wat er gaande is, wordt niet veroorzaakt door jou, maar door je vader. Trouwens, ze is een volwassen vrouw, denk je echt dat zij niet aanvoelt dat er wat mis is?

Als je het moeilijk vindt om er met je moeder over te spreken om van daaruit samen met haar je vader te benaderen, is er wellicht de mogelijkheid om de predikant of wijkouderling van jullie kerkelijke gemeente er in het gesprek met je moeder bij te vragen, of een goede vriend of familielid, die dichtbij jullie gezin staat. Deze persoon zou daarna ook een rol kunnen spelen bij het benaderen van je vader.

Beste vriend, je zit momenteel met een fors probleem, waar je jezelf niet tegenop gewassen voelt. Wat heeft jullie gezin God nodig! Bid daarom ook vooral. Bid God dat Hij jou zal sterken. Vraag om hulp, wijsheid en liefde voor je moeder. En vraag om het werk van de Heilige Geest in het leven van je vader. Die Geest kan mensen ontdekken aan hun zonde, overtuigen van hun schuld en bekeren van hun weg en bij de Heere Jezus brengen. En als je vader zich bekeert van zijn weg en God hem vergeeft, en je moeder en jullie hem ook kunnen vergeven kan het met jullie gezin verder. Ik hoop van harte dat het zo mag gaan.

Oldebroek, ds. A. de Lange