(...) Ik heb last van een laag zelfbeeld. Ik ontzie het echt dat mijn a.s. man m...

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Ik heb gezocht in het archief, maar kon deze vraag niet vinden. Ik wil hem bijna niet stellen omdat er al zoveel vragen gesteld zijn over seksualiteit. Ik loop er wel een beetje mee. Ik hoop bijna te trouwen na vijf jaar verkering. We hebben een goede relatie. We hebben regelmatig geknuffeld, maar nooit gemeenschap gehad. Ik heb last van een laag zelfbeeld. Ik ontzie het echt dat mijn a.s. man mij naakt gaat zien. Ik verlang wel naar hem en naar gemeenschap met hem, maar ik ben bang dat ik niet mooi genoeg ben. Als wij trouwen worden we juist van elkaar en we trouwen uit liefde, daarom wil ik mezelf niet schamen voor mijzelf. Heeft u a.u.b. tips voor mij om mijn zelfbeeld wat omhoog te halen en ik mij naakt aan hem durf te laten zien?

Antwoord

De vraag die het eerst bij mij opkomt als ik lees over een laag zelfbeeld en je niet naakt aan je man durven laten zien, is de vraag of het lage zelfbeeld wat je hebt alleen gaat om je lichaam of gaat het meer om een algemeen negatief beeld over jezelf.

Mensen die een negatief beeld hebben over zichzelf in het algemeen of over hun lichaamsbeeld hebben, hebben dat ergens geleerd. Je bent er niet mee geboren. Het kan zijn dat je van je ouders regelmatig te horen kreeg dat je dingen niet goed deed, je werd vergeleken met een broer of zus die in de ogen van je ouders alles beter kon of je bent in je schooltijd gepest. Kortom, je kreeg meer negatieve kritiek dan complimenten of positieve aandacht.

Daarbij is het zo dat bijna iedereen meer ontvankelijk is voor negatieve kritiek dan voor complimenten. Er wordt wel eens gezegd dat in de opvoeding tegenover één negatieve opmerking, tien complimenten moeten staan. Of dat precies zo is weet ik niet, maar het is een feit dat veel mensen heel veel last hebben van een negatieve opmerking, maar als ze een compliment krijgen dat wegmaken. Herken je het? Iemand maakt je een compliment over een iets wat je goed kunt en vervolgens zeg je dat dat allemaal wel mee valt, zo bijzonder is het nu ook weer niet. Of men zegt iets over je nieuwe jas en je zegt meteen dat het een koopje was.

Probeer eens bij jezelf na te gaan waar jou negatieve beeld over jezelf vandaan komt. En kijk eens wat je er mee doet. Kun je op een evenwichtige, genuanceerde manier naar jezelf kijken? Ook jij bent een persoon met leuke en minder leuke eigenschappen, met mooie en minder mooie kanten. Probeer jezelf eens regelmatig een complimentje te geven over iets dat je gedaan hebt. Of ligt bij jou de lat zo hoog dat je vindt dat je nooit een complimentje verdiend hebt? Sta open voor de positieve dingen die anderen over je zeggen, luister er naar en maak ze niet meteen klein of weg, maar probeer ze te geloven.

Nu naar je vriend. Waarom zou je niet mooi genoeg voor hem zijn? Is dat iets wat hij zegt, bijvoorbeeld door opmerkingen te maken over andere vrouwen? Ofwel, heeft het te maken met het feit dat hij jou niet accepteert met je mooie en minder mooie kanten? Dat lijkt me iets om dan nog eens goed over door te praten voor je met hem trouwt. Als je trouwt uit liefde, trouw je met iemand om wie hij of zij is, het totaalplaatje, met mooie en minder mooie punten.

Als je denkt dat de angst voor je vriend niet mooi genoeg te zijn vooral bij jezelf ligt, ga dan aan de slag te gaan met bovenstaande, het geven van complimenten aan jezelf en het openstaan voor complimenten die anderen aan je geven. Bedenk dat je niet perfect hoeft te zijn: van de 2 biljoen vrouwen op de wereld zijn er maar 8 met een perfect figuur, luidt een slogan van de Bodyshop!

Drs. Joke Ronner

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk