(...) Het is waar wat u schrijft en het bemoedigt me, maar hoe moet ik dan concr...

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Van de Kamp. Ik las uw laatste antwoord. Hoewel ik niet de vraagsteller ben, heb ik er wel van geleerd. Mag ik daar wat over vragen? Het is waar wat u schrijft en het bemoedigt me, maar hoe moet ik dan concreet omgaan met die ene vraag die me altijd dan blijft achtervolgen: is het echt en is het waar in je leven? Is datgene wat buiten mij ligt in Christus ook daadwerkelijk toegepast aan mijn hart? En is dat ware geloof in mij? (helaas ga ik dan steeds zoeken naar de bewijzen daarvan die ik hoor preken). Hoe moet ik hierin nu verder?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Fijn dat ik in de Heere iets voor je heb mogen betekenen. Graag wil ik  verder op je vagen ingaan.

Hoe weet ik het zeker dat het echt en waar is in mijn leven? Is het ware geloof toegepast in mijn hart?

Wat is een waar geloof? Dat geloof dat het Woord van God voor waarachtig houdt! Zondag 7 vr. en antw. 21. En ook een vast vertrouwen, dat het is gegeven aan de Kerk der eeuwen, waartoe ook jij en ik mogen behoren. De waarheid van het geloof ligt dus in Gods Woord. Wat doet God nu? Het werkt dat ware geloof = dat zeker weten en vast vertrouwen in mijn hart door de Heilige Geest. Let op dat zinnetje: hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt

Weet je wat mij in je vraag opvalt? Jij wilt het geloof en de zekerheid voor lange tijd hebben. Eigenlijk het liefst vooruit hebben. Maar dat doet de Heere niet. De Heere zegt: Om Jezus Christus wil kan en wil en zal ik je een God van volkomen genade zijn. Dat belooft God in Zijn verbond. Dat betekent: Als jij vandaag met Mij (de Heere God) leeft mag je er volkomen zeker van zijn, dat Ik ook morgen bij en met je ben. God is toch altijd de eerste. Zodra jij je handen vouwt mag je weten: Ik vouw mijn handen, omdat de Heere Jezus Zijn handen voor mij gevouwen heeft bij de Vader in de hemel  -  Rom 8:34.

Het leven van het geloof is een dagelijks leven met God en Zijn Woord. Net als Israël dagelijks het manna moest ophalen, zo moeten ook wij dagelijks ons geestelijk voedsel halen in de Bijbel. Zo werkt de Heilige Geest - er staat dus niet: heeft voor eens en altijd - nee, de Heilige Geest is ons gegeven opdat Hij dagelijks in ons hart werkt. Kijk maar naar Psalm 1 vs. 2 v.v. de wet is de Thora - onderwijs van God en niet alleen de Tien Geboden. Het gaat om de vijf boeken van Mozes, die worden verder uitgewerkt in de profeten en de geschriften - dus ook de Psalmen en dat vormt weer de Bron waarvan de Heere Jezus Christus zegt: Mozes, de Profeten en de Psalmen, die zijn het die van Mij getuigen. Lukas 24:44 v.v.

Zie ook Psalm 130:5 - ik hoop op Zijn Woord. Zo wordt je hoop - dat is geen ‘misschientje’  maar heerlijk, machtige, krachtige, genadige zekerheid. Bij de Heere is goedertierenheid = voortdurende genadevolle trouw in het Verbond. Veel verlossing = eeuwige verlossing. Hij zal Israël - en aan Abraham is al beloofd... ook de volken Genesis 12:3 - verlossen van hun ongerechtigheden.

Lees elke dag de Bijbel als Gods Woord, Gods Evangelie, Gods liefdesbrief aan jou heel persoonlijk geschreven. Zo wordt je dagelijks bemoedigd, mag je toenemen in genade bij God en de mensen, word je gezegend = afgekeerd van je boze weg en geleid op de Levende Weg Jezus Christus; word je vermaand = dat is: erbij geroepen worden, erbij getrokken - bij de Heere getrokken, maar ook ontdekt aan je zonden en indien nodig ook bestraft voor je zonden. God zal je in verwondering laten ontdekken dat Hij dagelijks met je spreken wil als een Vader met Zijn kind; als een Vriend met Zijn vriend. Psalm 56: Ik roem in God... ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord!!

Zo ga je met de Heere leven. En wie met de Heere leeft zal nooit zonder de Heere zijn.  Niet in de tijd en niet in de eeuwigheid. Wat nu als je verachterd bent in de genade? Als je lauw bent geworden? In zonden bent gevallen? Nooit blijven liggen! Opstaan. Pak je Bijbel. Vouw je handen. Vertel alles aan de Heere Jezus Christus. Bid dan: Vader in de hemel, in de Naam van de Heere Jezus Christus bid ik U dat U mij door Uw Woord en Geest weer tot een levend, liefhebbend en gehoorzamend kind van U wilt vormen. Wij zijn het leem en U bent de Pottenbakker. U weet precies hoe ik zijn moet!!

Kort samengevat. De zekerheid van het geloof ligt in het volbracht werk van Christus, dat God ons dagelijks openbaart in Zijn Woord en door de Heilige Geest en zo werkt de Heere in ons het ware geloof en houdt het levend.

Ds. B. J. van der Kamp

Ds. B. J. van de Kamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hierden
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus