Stel nu dat je de preken in de kerk niet kunt volgen dat je niet snapt waar de d...

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Stel nu dat je de preken in de kerk niet kunt volgen dat je niet snapt waar de dominee het over heeft, mag je daar in die kerk dan wel belijdenis doen? Of is het verstandiger om naar een andere kerk te gaan?

Iemand die hier veel mee worstelt.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Hartelijk dank voor je vraag: Je snapt je dominee niet. Ik vraag: snap je  hem nooit of snap je hem niet altijd? Ik kan me namelijk moeilijk voorstellen, dat je hem nooit begrijpt. Hij spreekt toch hopelijk geen oud-frans? Er zijn wel eens mensen die zeggen, dat ze de prediking niet snappen en ze bedoelen dan, dat ze het er in het geheel niet mee eens zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou ligt. Snap je er werkelijk niet veel van: probeer dan toch goed te luisteren en praat er eens met de ds. over. Misschien verheldert dat.

Hebben anderen van jouw leeftijd dat probleem ook? Dan kan het goed zijn op een goede manier er ook met hen over te praten. Als je dat in een juiste houding en op een goede wijze doet kan ik niet inzien hoe dat belijdenisdoen in de weg zou staan. Het is geen schande als je niet alles begrijpt als je tenminste maar wilt leren.

Is het echter een kwestie van het er in het geheel niet mee eens zijn dan kan het anders liggen. Je moet dan wel eerst toetsen aan het Woord wie er gelijk heeft: de dominee of jij. Je kunt zelf ook fout zitten. Zou de predikant het verkeerd hebben dan is altijd de gang naar de kerkenraad de juiste weg. Loopt dat dood en kun je op bijbelse gronden in de prediking niet vinden, dan (pas dan!) is het het overwegen waard naar een andere (hopelijk dan wel: gereformeerde!) kerk over te gaan. Maar doe dat a.u.b. niet te snel. Scharrelkippen blijven mager. Je moet eerst alles proberen het onder je eigen predikant en in eigen gemeente te kunnen vinden.

Hartelijke groeten,
Ds. J. L. Schreuders

Ds. J.L. Schreuders

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Boven-Hardinxveld
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

belijdenis