Vruchtbare dagen berekenen

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

We zijn nu een paar maanden getrouwd. We hopen er erg op dat we kinderen mogen krijgen. Hoe kun je je vruchtbare dagen berekenen? Mijn cyclus is zo'n 31 a 32 dagen. Dag 1 is de dag dat m'n menstruatie begint.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De eisprong vindt altijd ongeveer 12-14 dagen vóór de volgende menstruatie plaats. Het traject vanaf de eisprong naar de volgende menstruatie is namelijk een vaste tijd. De rijping van de eicel tot aan de eisprong kan wel wisselen. Dus als iemand een onregelmatige menstruatie heeft, dan zit die onregelmatigheid altijd in het eerste gedeelte van de cyclus.

Je kunt ook temperaturen: iedere ochtend op dezelfde tijd rectaal de temperatuur meten, dan zul je zien dat na de eisprong de temperatuur ongeveer 0,4 graden omhoog gaat. Als de temperatuur omhoog gaat, wil dat zeggen dat de eisprong al heeft plaatsgevonden. Na de eisprong wordt er door de eierstok namelijk het hormoon progesteron gemaakt en dat werkt iets temperatuurverhogend op het lichaam.

Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten

Tags in dit artikel:

vruchtbaarheid