(...) Ik weet niet of mijn zoeken naar God iets te maken heeft met depressie of ...

Ds. P.C. van Keulen / Geen reacties

Vraag

Sinds een gesprek met een aantal vrienden heb ik een ontzettende angst voor de dood gekregen omdat ik voel dat ik niet voor God kan verschijnen als ik ineens zou sterven. Sindsdien ben ik heel erg aan het zoeken in de Bijbel naar troost/rust. Ik heb tegelijkertijd ook versterkte depressieve klachten gekregen en ben naar de dokter gegaan omdat ik het niet meer aankon. Ik ben in behandeling gegaan en daar raadden ze mij aan antidepressiva te nemen. Maar ik weet niet of ik dit moet doen. Ik weet niet of mijn zoeken naar God iets te maken heeft met depressie of niet. Ik weet niet of dat zoeken verdwijnt als ik tabletten ga nemen. Ik weet niet of ik mezelf alleen maar inbeeld dat ik in de Bijbel moet lezen en God moet zoeken. Ik heb geprobeerd om er met mijn vriend over te praten, maar het lijkt wel of hij steeds meer en meer van het geloof af staat. Met mijn ouders erover praten lukt ook niet. Weet u wat ik moet doen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Na een gesprek met jouw vrienden heb je een ontzettende angst voor de dood gekregen. Ik ken de inhoud van dit gesprek niet, maar ik hoop dat er ook over de Overwinnaar van de dood, de Heere Jezus Christus gesproken is, want wie kan van zichzelf voor God bestaan? Niemand. Of we nu ineens sterven of dat het over langere tijd is, buiten Christus is geen leven, maar wordt het eeuwig omkomen, en zo kan er alleen het zicht op leven zijn en de angst voor de dood weggenomen, wanneer wij in het geloof mogen zien wie Hij is, en wat Hij heeft gedaan om voor de zonden te betalen, want Hij is de enige troost en brengt de werkelijke rust in het leven en in het sterven. Alleen in Hem kunnen wij rechtvaardig verschijnen voor God. Hoe goed is het dan ook om in het Woord van God bezig te zijn, want daarin spreekt Hij tot ons en wordt ons de enige weg tot behoud gewezen in Hem, Die de dood is ingegaan en de dood en het graf heeft overwonnen.

Je vraagt ook of het geen inbeelding is dat je in de Bijbel moet lezen en God moet zoeken. De duivel probeert ons dat wijs te maken, want hij weet dat God Zich juist in Zijn Woord openbaart, en de weg tot behoud ons wijst; welk een zegen is het geweest voor de Moorman dat hij de profeet Jesaja las; God heeft die woorden willen gebruiken en heeft ze hem uitgelegd. Laten we dan ook altijd maar biddend lezen, opdat onze ogen mogen open gaan voor de betekenis voor ons persoonlijk van de woorden van God.

In jouw vraag merk je ook op dat je tegelijkertijd versterkte depressieve klachten hebt gekregen. Uit het woord “versterkte” maak ik op dat de depressieve klachten reeds aanwezig waren. Wanneer we ons depressief voelen dan hebben we als het ware een speciale antenne voor het negatieve; de goede en mooie dingen (ook uit de Bijbel) raken ons niet of nauwelijks, en de niet goede en niet mooie vinden vaak gemakkelijk ingang. Hierbij ben je in behandeling gegaan en er is jou aangeraden om antidepressiva te gaan gebruiken. Daar ben je onzeker over, want verdwijnt het zoeken dan niet?

Wanneer jouw behandelaar het beter acht om antidepressiva te gebruiken dan lijkt het mij goed om dat te doen, zeker gezien het feit dat je aangeeft dat je het niet meer aankon. Zij kunnen een zekere rust geven in jouw gedachten, want angst is een slechte raadgeefster en kan je zo in de greep hebben dat alles zeer somber wordt ingezien en dat tegen van alles wordt opgezien. Het gebruik van antidepressiva in combinatie met behandeling kan bijdragen aan meer evenwichtigheid voor jezelf.

Ook schrijf je dat je geprobeerd hebt om met jouw vriend er over te praten, maar dat het lijkt of hij steeds meer en meer van het geloof afstaat. Dit kan voor jou zo lijken, misschien omdat jij je zo onbegrepen voelt in jouw situatie en met betrekking tot jouw vragen; dit hoeft niet per definitie te betekenen dat hij meer en meer afstaat van het geloof. Het is vaak heel moeilijk om iemand te begrijpen die met bepaalde zaken worstelt in het leven, het inleven in de gedachtegang van een ander (van iemand die depressief is) is niet eenvoudig.

Ook het praten met jouw ouders lukt niet. Goed dat je daarom met je vraag gekomen bent, en ik hoop dat het bovenstaande je wat verder kan helpen. Heel veel sterkte.

Ds. P. C. van Keulen