Heel veel haargroei

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 19 jaar en ik heb heel veel haargroei. Ik heb echt bakkebaarden en ook een beetje een snor. Wat gebeurt er als ik dit scheer? Wordt het dan nog erger? Ook heb ik veel haar rondom mijn navel en ook mijn benen zijn erg behaard. Ik vind dit heel vervelend en schaam me er ook een beetje voor bij het zwemmen. Is er iets wat ik er aan kan doen, zonder dat het steeds erger wordt?

Antwoord

Forse overbeharing is soms een hardnekkig probleem. Het kan samenhangen met een onderliggende aandoening. Meestal rest symptoombestrijding: het slikken van de Diane, (electrische) epileren, werken met harsen, lasertherapie. Voor al die dingen geldt dat er een prijskaartje aanzit, afhankelijk van lokalisatie (in het gezicht wordt sneller tot vergoeding overgegaan), de verzekering die je hebt, etc.

Al met al een keer een goede gelegenheid met de eigen huisarts of eventueel met een dermatoloog de zaak op een rijtje te zetten en de mogelijkheden te overwegen.

Groeten,
Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

beharingmedisch