Twijfelen aan je bekering

Ds. B.J. van Vreeswijk / Geen reacties

Vraag

Als je twijfelt aan je bekering wat kun je dan nog doen? Persoonlijk ken ik wel de vreugde, rust en vrede die alle verstand te boven gaat. Ik wil niet medelijwekkend overkomen, maar ik heb het gevoel alsof ik nog steeds iets mis. Hierdoor ben ik gaan twijfelen aan mijn bekering. Ik bid iedere avond voor bekering, want het is en blijft een proces je hele leven lang.

Antwoord

Iemand antwoorden op een vraag waarbij de persoon en zijn weg tot God onbekend is heeft het gevaar van misverstand. Dat wordt nog sterker als het woord bekering valt. Wat je er precies onder verstaat blijkt gedeeltelijk uit de omschrijving vreugde, rust en vrede die alle verstand te boven gaat. Maar hoe combineer ik dat met het gevoel alsof je nog steeds iets mist? Die combinatie vind ik moeilijk bijbels te plaatsen. Bedoelen we met bekering de persoonlijke overtuiging van schuld en genade door de Heilige Geest, dan gaat dat gepaard met vreugde in Christus, rust in Zijn volbrachte werk en vrede omdat Hij onveranderlijk en getrouw is.

Ik gebruik jouw woorden en voeg er iets aan toe wat uitdrukt dat alles kracht heeft en vast ligt BUITEN onszelf. Daarom kunnen wij nog wel of weer wankelen en zijn niet en nooit volmaakt. Dus: zelfvoldaanheid schenkt de Heilige Geest niet. Paulus jaagt ernaar of hij het ook grijpen mocht waartoe Hij ook van Christus gegrepen is (Fil. 3:12). Als het goed ligt valt niet eerst het woord twijfelen, maar hebben we het eerder over aanvechting, strijd en verlangen om meer de Heere te mogen volgen en dienen. Dat is een levenslang proces.

Hopelijk help ik je met deze reactie in gezond zelfonderzoek en een geestelijke wandel.

Ds. B. J. van Vreeswijk