(...) Het probleem is dat ik nu niet eerlijk ben geweest tegenover onze begeleid...

P.J. (Petra) van Bodegraven-Walraven / Geen reacties

Vraag

Sinds kort hebben wij relatietherapie, alleen vind ik het heel moeilijk om me te uiten, dus ook tegenover mijn man, waardoor ik eigenlijk niet eerlijk ben tegenover hem over mijn gevoelens. Hierdoor raak in ook in een heel negatief spiraal. Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen. Het probleem is dat ik nu niet eerlijk ben geweest tegenover onze begeleidster en ook niet eerlijk ben tegenover m’n man. Ik voel me hierdoor erg rot en weet ook niet hoe ik dit moet oplossen.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Eerst wil ik reageren met het uitspreken van mijn bewondering! Wat dapper dat je toch hulp aangaat terwijl je het zo moeilijk vindt om gevoelens te verwoorden. Hierdoor geloof ik dat je krachtiger bent dan je denkt! Met je gedrag zeg je al dat je jouw verantwoordelijkheid wil oppakken. Daarmee investeer je al in je relatie. Mooi.

Jouw vraag zullen veel mensen herkennen! Het is erg moeilijk om te verwoorden wat er in je innerlijke speelt. Ongetwijfeld heeft jouw geslotenheid een oorzaak. Daar heb ik geen zicht op. Mogelijk heb je het als kind niet geleerd, of ben je zo gekwetst in relaties dat je niet meer durft. Duidelijk is wel dat dit probleem te maken heeft met vertrouwen. Daar waar jij geleerd hebt te wantrouwen moet je leren om te vertrouwen. Dat is een moeizaam maar helend proces. Ik kan je dan ook niet anders aanraden dan om die weg te gaan.

Belangrijk is om je af te vragen wat jij nodig hebt om je gevoelens te durven uiten t.o.v. je man en jullie hulpverlener. Zet het desnoods op papier, dat is vaak makkelijker dan om het te zeggen. In mijn praktijk werk ik vaak zo met mensen dat zij, in eerste instantie, mij dingen op papier toevertrouwen. Als dat voor jou een betere manier is, maak daar gebruik van! Verder zou je kunnen overdenken en beschrijven waar je bang voor bent als je jouw gevoelens verwoordt. Ben je bang dat anderen het gek vinden? Je afwijzen? Het is goed om je te realiseren dat je dan voor de ander denkt, jij vult immers bij voorbaat al in wat die ander wel zal vinden... daar doe je mijns inziens anderen tekort.

Kortom, ik raad je aan om andere manieren te vinden om te verwoorden wat je bezighoudt. Om vertrouwen te herstellen is het nodig dat jij aangeeft wat jij daarvoor nodig hebt!  Hoe wil je graag dat je man reageert? Wat juist niet? Hoe kan hij jou helpen bij het uiten van je gevoelens? Hij wil dat, hij is immers met jou in therapie gegaan! Jullie willen samen verder, ontdek elkaar in woord en gebaar! Niet alleen met woorden kun je gevoelens laten zien, ook met gedrag!

Veel sterkte jullie en ik wens je van harte toe dat jullie van elkaar leren genieten op alle vlakken van je relatie.

Hartelijke groet,
Petra van Bodegraven

Tags in dit artikel:

psychologie