Nogal negatief zelfbeeld

drs. J. H. Kreijkes-van Esch / Geen reacties

Vraag

Hallo, ik ben een meisje van 17 jaar oud en heb al jaren last van een nogal negatief zelfbeeld, ik kan gewoon echt niet van mezelf houden. Ik ben al een hele tijd bezig om hiervan af te komen. Soms heb ik het idee dat het wel wat beter gaat, maar ik val elke keer zo hard terug! Ik val eigenlijk verder terug dan waar ik was begonnen. Mijn vraag is dus: hoe kan ik hier ooit écht vanaf komen? (zonder meteen hulp te hoeven zoeken)? Ik weet dat Gods liefde voor ons hierin super belangrijk is. Hij vindt ons waardevol. Maar hoe kan ik dat dan onderdeel van mijn leven laten worden, en vanuit Zijn liefde leven?

Antwoord

Je vraag is tweeledig. Enerzijds hoe kom je van een negatief zelfbeeld af? En anderzijds: hoe leef je vanuit Gods liefde.

Laat ik met de eerste beginnen. Probeer je bewust te worden van je eigen kwaliteiten die je van God ontvangen hebt. Je zou bijvoorbeeld een aantal positieve punten van jezelf kunnen opschrijven en die jezelf kunnen voorhouden, op momenten, waarop je merkt dat je weer negatief over jezelf gaat denken. Probeer je ook bewust te worden van de talenten die God je gegeven heeft en probeer die te gebruiken naar de mensen om je heen. Je zult dan ongetwijfeld waardering ontvangen, wat als gevolg heeft dat je je beter voelt over jezelf.

Anderzijds is het ook weer zo dat, als je eenmaal geneigd bent kritisch naar jezelf te kijken, je altijd negatieve punten bij jezelf zult vinden. Op zich is dat niet erg. Wij mensen zijn nu eenmaal niet volmaakt. Als je ziet, waar je faalt, kun je eraan werken dat te verbeteren. Proberen het falen niet te gebruiken om je zelf helemaal af te schrijven. God schrijft de mensheid om de zonden ook niet af. Hij gaf Zijn Zoon tot behoud van velen, daarin toont Hij Zijn liefde.

Belangrijk is ook je te realiseren dat het volmaakte nooit op aarde gevonden zal worden. Lees veel in je Bijbel, vooral de gedeeltes, waarin Gods vergeving van zonden wordt gezien. Denk bijvoorbeeld aan Petrus, die Jezus verloochend had en aan Levi die uit het tolhuis werd gehaald en niet te vergeten de moordenaar aan het kruis.

Jeannette Kreijkes

Tags in dit artikel:

zelfbeeld