Het woord 'kerk'

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Waar komt het woord kerk vandaan?

Antwoord

Beste vrager, waar komt het woord “kerk” vandaan? Dat is jouw vraag. Dit woord komt van het woord “kuriake” en betekent: wat van de Heere is. Denk maar aan het woord “kurios”, wat Heere betekent. Het wil uitdrukken dat de kerk geen zaak van mensen is maar dat zij het eigendom van de Heere Christus is. Denk aan zondag 21 van de Heidelberse Catechismus, waar we belijden, als het over de christelijke kerk gaat , dat de Zoon van God Zich een gemeente vergadert beschermt en onderhoudt.

Hier  wordt het woord gemeente genoemd, dat equivalent is voor kerk en door elkaar gebruikt wordt.  Maar het woord gemeente komt van het woord ecclesia en betekent letterlijk: er uit geroepen. Geroepen uit de wereld om gemeente te zijn van Christus.

Meestal wordt met kerk het grotere geheel bedoeld en met gemeente de plaatselijke kerk. Beide woorden hebben ook andere betekenissen. We kunnen van kerk spreken als we het hebben over het kerkgebouw, en over de soortnaam van de kerk. Van welke kerk ben je lid?

Kerk gebruiken we ook voor de kerkdienst. En bij gemeente kunnen we ook aan een burgerlijke gemeente denken. Altijd blijft gelden: in welk verband wordt het gebruikt.

Maar de betekenis blijft staan van kerk: wat van de Heere is. En bij gemeente: er uit geroepen.
Heerlijk als we weten een levend lid van de kerk te mogen zijn en weten dat God ons geroepen heeft tot Zijn gemeente.

Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

kerk