Verwachtingen van de huwelijksnacht

J.G. Slootweg / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik gaan over drie maanden trouwen nadat we 4,5 jaar verkering gehad hebben. We hebben al die tijd geen gemeenschap gehad want we wilden dat echt bewaren voor het huwelijk. Nu is het dan bijna zover en m’n vriend heeft het constant over “de huwelijksnacht”, dat het dan eindelijk gaat gebeuren, en zo. Maar ik ben bang dat hij er veel te hoge verwachtingen van heeft. Misschien lukt het wel helemaal niet of ben ik veel te moe om actief te zijn in bed, dus ik ben bang dat ik hem teleur ga stellen. Maar zo wil ik het ook niet de eerste keer. Is het beter dat we er niet meteen de eerste nacht mee beginnen of zegt u probeer maar gewoon en kijk maar hoe het gaat, hij heeft tenslotte lang genoeg gewacht.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Allereerst wil ik je zeggen dat ik het positief vind dat jullie tijdens je verkeringstijd samen over seksualiteit praten. Het is belangrijk om hierover open te zijn naar elkaar. Ik begrijp uit je vraag dat je opziet tegen de seksuele gemeenschap en dat je bang bent om je vriend teleur te stellen. Het lijkt me goed om dit ook met je vriend te bespreken. Je vriend deelt met jou dat hij ernaar verlangt, maar jij mag best teruggeven dat jij er wat tegen op ziet (en er daarnaast tegelijk ook wel naar verlangt).

Het is best begrijpelijk dat je opziet tegen de seksuele gemeenschap. Samen hebben jullie dit bewaard voor het huwelijk en nu komt dit steeds dichterbij. Bij seksuele gemeenschap geef je je letterlijk en figuurlijk helemaal bloot. Dat is aan de ene kant heel mooi, maar kan aan de andere kant ook bedreigend zijn. Verder geldt dat ook seksuele gemeenschap iets is wat je samen moet leren. Je zult samen moeten gaan ontdekken wat de ander fijn vindt en wat niet en natuurlijk wat je zelf fijn vindt en wat niet. Je mag het zien als een soort ontdekkingstocht van jullie samen, waarin je leert van dingen die minder goed gaan. Het blijft belangrijk om open te zijn naar elkaar, ook als dingen je tegenvallen, of als het pijnlijk is. Alleen zo kan seksuele gemeenschap iets worden waar jullie beiden van kunnen genieten en wat je huwelijk verrijkt.

Ik proef uit je vraag dat je liever de seksuele gemeenschap nog wat uitstelt; tegelijk geef je al aan dat dat je vriend waarschijnlijk moeilijk zal vallen. En ook al begin je er niet meteen aan, de eerste keer blijft het hoe dan ook een hele stap. Probeer seksuele gemeenschap daarom te zien als een gezamenlijke ontdekkingstocht, waarin niet alles vanzelf gaat. Zo wordt het minder beladen en kun je het samen accepteren als het de eerste keer niet meteen zo gaat als jullie misschien hadden gewild. Gun jezelf en je (aanstaande) man dus de tijd om ook hierin te leren! Jullie hebben je levens aan elkaar verbonden; er is voldoende tijd en dat kan ontspanning geven.

Hanneke Slootweg

J.G. Slootweg

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zwolle
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    functie: arts bij Eleos, lid seksuologisch team.

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk