Eeuwige straf als rechtvaardiging voor tijdelijke zonden

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Hoe is een eeuwige straf als rechtvaardiging voor tijdelijke zonden te verklaren? Waar in de Bijbel staat dat de verdoemenis voor eeuwig is?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De vraag: hoe is te verklaren dat een eeuwige straf voor tijdelijke zonden zijn te verklaren? Dat is er ook niet. Want het gaat niet om de tijdelijke zonden alleen, maar om het feit, dat we God de rug toegekeerd hebben (waaruit de tijdelijke zonden voortkomen) en daarmee de eeuwige straf deelachtig geworden zijn. Er wordt vaak gedacht dat we een kans hebben om het goed te doen of niet. Maar onze ‘kans’ ligt achter de gesloten hekken van het paradijs. En sinds die tijd gaan we niet verloren, maar liggen we verloren, liggen we onder het eeuwig oordeel. En daar kan niemand ons vanuit oprichten, behalve het lam Gods, Christus alleen. Hij gaat voor degenen, die Hem nodig hebben gekregen de dood in om hen het leven te geven. Hij draagt de toorn Gods opdat zij daar niet meer onder zouden komen.

Je tweede vraag of de verdoemenis eeuwig is en waar dat staat. Uit verschillende citaten is op te maken dat er geen eind aan zal komen. Ik noem enkele hier onder, maar er zal nog meer van te zeggen zijn. De gelijkenis van de rijke en de arme Lazarus, waar getoond wordt dat er geen wederkeer van mogelijk is. Hebreeën 6:2, waar staat het “eeuwig oordeel”, Openbaring 21: 8, waar staat de tweede dood, wat weer ziet op dat eeuwig oordeel.

Ik hoop echter niet dat je de ijdele hoop hebt dat de verdoemenis wel eens op zal houden, zoals sommigen dat zeggen en daarom maar raak te leven. Het gaat in jouw leven toch om Christus en door Hem om voor God te leven? Dan is de tweede vraag totaal onbelangrijk geworden.

Ds. N. P. J. Kleiberg

Ds. N.P.J. Kleiberg

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Achterberg
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

helrechtvaardigstraf