(...) Maar mag je bij elkaar in bed, met kleding aan knuffelen, en mag het dan w...

drs. J. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Hoekman, n.a.v. uw vraag aan mij, in uw antwoord 29-12. Wij zijn allebei rond de veertig. Hebben allebei wel een ervaring met een kortere verkering gehad in ons verleden. De relatie is heel serieus en diepgaand. We kennen elkaar bijna een jaar. Ik weet wel dat het ongezond is dat je lichamelijk niet naar elkaar toe zou groeien maar ik zit er echt enorm mee. Ik voel heel sterk dat ik geen zonde wil doen. Tegelijk voel ik ook dat in mij verlangens ontwaken. Ook het verlangen naar een hoogtepunt. Beiden hebben we ook de kledinggrens als minimale grens. Maar mag je bij elkaar in bed, met kleding aan knuffelen, en mag het dan wel eens tot bevrediging van de ander komen. Mogen die dingen er in een verkering bij horen? Ik worstel er mee omdat ik in de Bijbel zulke vragen niet beantwoord zie. Kunt u mij a.u.b. verder helpen?

Antwoord

Mijn antwoord is: als u zeker bent van elkaar en een diepgaande en serieuze relatie hebt en ook al beiden rond de 40 jaar bent, waarom gaat u dan niet trouwen? Paulus zegt daarom ook in  1 Korinthe 7:9: Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden (in mijn verlangens branden... verlangen naar een hoogtepunt).

Als u in bed met elkaar gaat knuffelen, ook al is dat met de kleren aan dan kunt u ervan op aan dat de kledinggrens binnen niet al te lange tijd zal worden overschreden, als niet een van u beiden het hoofd erbij houdt. En wie zal dat zijn in het midden van die vurige liefde? Waarom zou u die grenzen opzoeken?

Verder spreekt de Bijbel wel over het bevredigen op een wijze die niet is toegestaan. Ik denk daarbij aan het begrip ‘onanie’, dat twee verschillende betekenissen heeft, waarvan de eerste zelfbevrediging is en de tweede betekenis gevaarlijk dicht tegen uw vraag en verlangen aanligt: zaaduitstorting buiten uw geslachtsorgaan om.

Ik geloof oprecht dat u beiden van goede wil bent, maar dat is de duivel niet. En hij zal er dan ook als de kippen bij zijn om u beiden in uw hartstocht over de grens heen te drukken. In Gods Woord kunt u vele malen lezen hoe de meest gelovige kinderen van God in de zonde vielen.

De strijd tegen ons vlees is een levenslange strijd en u beiden zult er enorme spijt krijgen en er ook een vreselijk gevoel aan over houden als u in die zonde valt. En de satan weet dat liefde -hartstocht- begeerte en zonde zeer dicht tegen elkaar aanliggen. Houd van elkaar omdat die ander er gewoon is en bid maar veel met elkaar om kracht. Wacht niet te lang met de beslissing om anders van elkaar te kunnen genieten. Luister daarom naar de raad van Paulus en trouw liever.

Ik wens u beiden Gods zegen toe!

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk