De pil slikken en borstvoeding

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn nu een jaar gelukkig getrouwd. We hebben een kindje van 2 maanden. Ik was gelijk zwanger, maar we genieten er nu erg van. Wel hebben we (vooral ik) er moeite mee al zou ik gelijk weer zwanger zijn. Ik ben bang dat ik het niet aankan. Ik ben best een perfectionist en vind deze baby heel intensief. Ik had ook heel veel moeite om in een ritme te komen, heeft me behoorlijk wat tranen gekost...

Dus we willen anticonceptie gaan gebruiken. Nu heb ik van mijn huisarts microgynon 30 gekregen. Maar het 'probleem’ is: ik geef borstvoeding. Eigenlijk vind ik het zelf geen probleem, het gaat heel goed, ik heb voldoende voeding en ze groeit er goed op. Dus dit wil ik vol blijven houden. Maar door de pil kan de borstvoeding teruglopen. Is dit echt zo? En is dat permanent, zodat je beter kunt stoppen met borstvoeden? Of kun je het weer opkrikken? Ondervind de baby er gevolgen van? Zijn er nog andere risico's van de pil? Mijn huisarts deed nogal laconiek toen ik vroeg naar het teruglopen van de borstvoeding; zo van “de één heeft er wel last van en de ander niet.” Maar ik zou me schuldig voelen als ik de pil slik en mijn borstvoeding loopt terug, waardoor ik moet stoppen. Ik wil mijn kind graag het beste geven wat er is en helemaal nu het zo goed gaat. Is het voor ons geen betere oplossing om condooms te gaan gebruiken? Hoe betrouwbaar zijn condooms? En wat kun je doen om ze zo betrouwbaar mogelijk te gebruiken? Nogal wat vragen in één keer. Ik hoop dat u ze kunt beantwoorden.

Antwoord

In het kort: Microgynon 30 (de meest gebruikte pil in Nederland) kan invloed hebben op de hoeveelheid borstvoeding. Meestal is dit niet zo (de één wel, de ander niet, maar meestal niet), en meestal is het tijdelijk. Wanneer het effect optreedt en niet tijdelijk is, kun je stoppen met de pil en komt het weer goed. Voor zover bekend kan Microgynon geen kwaad voor het kind. We gaan ervan uit dat gebruik van de pil geen belangrijke gezondheidsrisico's geeft, anders zou de pil natuurlijk ook niet mogen voorgeschreven. Er moet worden opgepast wanneer er een familiaire belasting is met b.v. trombose.

Er bestaat één soort pil (Cerazette), die anders van samenstelling is, en waarbij de borstvoeding niet terugloopt. Nadeel is dat er wat meer onregelmatigheden in de cyclus kunnen optreden (tussentijds bloedverlies). Wanneer je het risico op teruglopen van de borstvoeding weg wilt nemen, zou je die in de periode van borstvoeding kunnen nemen. Na de borstvoeding heeft in ieder geval de Microgynon de voorkeur.

Wat de condooms betreft: die zijn minder betrouwbaar dan de pil, maar wel redelijk betrouwbaar. Maar daarbij: in het eerst half jaar, (en dan met name bij volledige borstvoeding en zonder bijvoeding), is de zwangerschapskans al erg klein, gecombineerd met condooms daarbij wordt die kans ook wel ongeveer 0. Het éne stel vindt condooms prima, het andere stel vindt het een uitermate hinderlijke verstoring van het liefdesspel. Wanneer bijvoeding in het spel komt wordt de zwangerschapskans groter en verdwijnt het anticonceptieve effect van de borstvoeding.

Na de borstvoeding is het nog te overwegen om condooms te combineren met de kalendermethode. Dat wil zeggen: op vruchtbare dagen geen seks, de dagen daaromheen seks met condoom en op volstrekt veilige dagen seks zonder condoom.

Alles heeft zo zijn voor- en nadelen, ook het bovengenoemde. Er zijn overigens wel boekjes en sites met meer info over bovenstaande.

Drs. N. Wolswinkel